بستن

این مطلب را به دوست خود ارسال کنید

اطلاعات شما نزد جی اس ام باتری کاملا محفوظ می باشد

 

با توجه به پایان سال  و جابجایی مجموعه فروش بسته شده است 

از سفارش خوداری کنید 

 

شروع کار اعلام خواهد شد 

 در صورت لزوم 09383323434 می توانید تماس بگیرید

 

جالب ترین ویژگی های iOS 13 اپل کدامند؟

جالب ترین ویژگی های iOS 13 اپل کدامند؟
چکیده این مطلب : انتشار : 1398/10/21 0 نظر

سیستم عامل آی او اس 13 در سپتامبر 2019 به طور رسمی معرفی و منتشر شد. هم اکنون اغلب آیفون های اپل این سیستم عامل را در قالب یک به روز رسانی OTA دریافت کرده و قابلیت استفاده از آن را دارند. اما iOS 13 چه ویژگی های جالبی را ارائه می‌کند که باید با آن ها آشنا شوید؟ در این مقاله می‌خواهیم به معرفی جالب ترین ویژگی های iOS 13 بپردازیم. بنابراین با جی اس ام باتری باشید.

جالب ترین ویژگی های iOS 13 اپل کدامند؟

 

جالب ترین ویژگی های iOS 13 : مقدمه


اپل هر سال نسخه های جدید آیفون هایش را معرفی می‌کند و در کنار آن ها از نسخه جدید و به روز شده سیستم عامل انحصاری خویش یعنی iOS هم پرده‌برداری می‌نماید. در سپتامبر سال 2019 شاهد معرفی سه آیفون 11، 11 پرو و 11 پرو مکس از سوی این شرکت بودیم و سیستم عامل آی او اس 13 هم به همراه آن ها رونمایی شد. بنابراین سه آیفون جدید اپل به طور پیش فرض با iOS 13 روانه بازار می‌شوند و اغلب آیفون های قدیمی تر اپل هم در قابل به روز رسانی OTA قادر به دانلود و نصب آپدیت آی او اس 13 شده‌اند. اما سوال اینجاست که  iOS 13 چه ویژگی ها و قابلیت های جالبی را به همراه دارد؟


قبل از اینکه در رابطه با ویژگی های جالبی این سیستم عامل صحبت کنیم بد نیست مشخص نماییم که کدامیک از آیفون های اپل قابلیت دریافت این آپدیت و نصب iOS 13 را دارند! خوشبختانه اپل همیشه پشتیبانی نرم افزاری عالی از آیفون هایش داشته و آپدیت های این سیستم عامل را برای گوشی های قدیمی تر خود هم منتشر می‌سازد. روال کاملا مشابه در انتشار آپدیت آی او اس 13 در پیش گرفته شده و این آپدیت برای آیفون SE و تمام آیفون هایی که بعد از آن رونمایی شدند به طور OTA قابل دریافت و نصب خواهد بود. لیست کامل آیفون هایی که می‌توانند آپدیت آی او اس 13 را دریافت کنند به شرح زیر است:


•    آیفون اس ای (iPhone SE)
•    آیفون 6 اس (iPhone 6S)
•    آیفون 6 اس پلاس (iPhone 6S Plus)
•    آیفون 7 اپل (iPhone 7)
•    آیفون 7 پلاس (iPhone 7 Plus)
•    آیفون 8 اپل (iPhone 8)
•    آیفون 8 پلاس (iPhone 8 Plus)
•    آیفون ایکس (iPhone X)
•    آیفون ایکس آر (iPhone XR)
•    آیفون ایکس اس (iPhone XS)
•    آیفون ایکس اس مکس (iPhone XS Max)


همانطور که گفتیم آیفون های 11، 11 پرو و 11 پرو مکس هم که به طور پیش فرض از آی او اس 13 بهره می‌برند. اما بیایید جالب ترین ویژگی ها و قابلیت هایی که در این نسخه جدید سیستم عامل اپل ارائه شده را بررسی کنیم. ما در ادامه این مطلب می‌خواهیم چند مورد از مهم ترین، کاربردی ترین و جالب ترین ویژگی های iOS 13 را برایتان تشریح کنیم. بنابراین اگر از کاربران آیفون یا حتی آیپد های اپل هستید و می‌خواهید با ویژگی های جالب آی او اس 13 آشنا شوید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. 


ویژگی اول: تفکیک سیستم عامل آیفون و آیپد و رونمایی از iPadOS


مهم ترین مسئله‌ای که در زمان رونمایی از آی او اس 13 شاهد آن بودیم مربوط به اقدام جالب اپل برای تفکیک کردن رابط و تجربه کاربری سیستم عامل آی او اس در آیفون و آیپد ها می‌شود. همانطور که می‌دانید تا قبل از این آیفون ها و آیپد های اپل از یک سیستم عامل کاملا مشابه یعنی iOS بهره می‌بردند که تجربه کاربری کاملا یکسانی را ارائه می‌کردند. تمام قابلی هایی که در آیفون و به واسطه سیستم عامل آن قابل استفاده بودند، دقیقا به صورت مشابه در آیپد ها هم ارائه می‌شدند. اما با رونمایی از iOS 13 در سپتامبر سال 2019 این روال تغییر کرد و به عقیده ما بزرگ ترین تغییر نرم افزاری اپل در آیپد ها به وجود آمد‍!

 

تفکیک سیستم عامل آیفون و آیپد و رونمایی از iPadOS


اپل سیستم عامل آیپد ها و آیفون ها را تفکیک کرد و سیستم عامل اختصاصی آیپد هایش را iPadOS نامیده است. اگرچه هسته اصلی و ریشه هر دو سیستم عامل iOS و iPadOS یکسان و مشابه هستند اما تجربه کاربری که توسط iPadOS در آیپد ها ارائه می‌شود با تجربه کاربری آیفون متفاوت خواهد بود. اپل سعی کرده در آیپد هایش رابطی زیباتر، غنی‌تر و کارآمدتر را ارائه کند که در عین حال بسیار بهینه بوده و به بهترین شکل ممکن با بستر سخت افزاری تبلت همگام باشد. باید اعتراف کرد که اپل واقعا در این راستا مثل گذشته موفق بوده و iPadOS عمده ترین و اصلی ترین تغییر نرم افزاری محسوب می‌شود که اپل در این چند سال از آن پرده‌برداری کرده است. بنابراین در سپتامبر 2019 سیستم عامل iPadOS به طور اختصاصی برای آیپد ها منتشر شده و تفکیک کاملی مابین سیستم عامل iOS آیفون ها و آیپد ها به وجود آمد. این مسئله شاید مستقیما به عنوان یکی از ویژگی های iOS 13 شناخته نشود اما به هر حال از تغییراتی است که به واسطه رونمایی از این سیستم عامل شاهد ارائه آن بودیم. 


 ویژگی دوم: حالت سیاه (Dark Mode)


یکی از ویژگی های جدیدی که در آی او اس 13 ارائه شده و استفاده از آن می‌تواند جالب باید مربوط به حالت تاریک یا سیاه می‌شود که از آن با لقب Dark Mode یاد شده است. به موجب فعالسازی این قابلیت تم آیفون به حالتی تیره تغییر پیدا می‌کند و پس زمینه آن تاریک خواهد شد. بدین سبب استفاده از گوشی در محیط های تاریک تجربه کاربری بهتری را برای کاربر به ارمغان می‌آورد و از سمت دیگر منجر به کاهش خطر آسیب دیدن چشم وی می‌شود. اپل سعی داشته حالت سیاه را در سیستم عامل iOS 13 به گونه‌ای بهینه سازی کند که زیبا، جذاب و یکپارچه به نظر آید. در همین راستا تقریبا تمام اپلیکیشن های پیش فرض این سیستم عامل با حالت Dark Mode سازگاری دارند. 

 

 حالت سیاه (Dark Mode) در ios13


برای فعالسازی حالت Dark Mode می‌توانید به دو روش مختلف عمل کنید. در روش اول کافیست به مسیر Settings > Display & Brightness بروید و گزینه Dark Mode را از بالای صفحه انتخاب کنید. در این بخش گزینه هایی هم برای ایجاد حالت فعالسازی خودکار دارک مد هم ارائه شده که با استفاده از آن ها می‌توانید فعال شدن این قابلیت را طی یک برنامه‌ زمانبندی شده تنظیم کنید. روش دوم فعالسازی حالت Dark Mode که ساده تر هم هست از طریق منوی کنترل سنتر (Control Center) انجام می‌گیرد. بدین منظور کافیست انگشت خود را از زیر صفحه به سمت بالا بکشید تا منوی کنترل سنتر نمایان شود. انگشت خود را روی آپشن تنظیم روشنایی صفحه نگه دارید و سپس گزینه Appearance Dark را انتخاب کنید تا حالت سیاه iOS 13 فعال شود.


ویژگی سوم: تغییرات جالب بخش تصاویر


یکی دیگر از جالب ترین ویژگی های iOS 13 مربوط به تغییراتی می‌شود که در بخش گالری تصاویر (Photos) ارائه شده است. اپل به خوبی می‌داند که کاربرانش با دوربین گوشی عکس و ویدیو های زیادی را ضبط خواهند کرد و بهتر است چینش و دسته‌بندی تصاویر گالری را به شیوه بهتر و قابل درک تری ارائه نماید. در آی او اس 13 طبقه‌بندی دقیقی برای عکس ها و ویدئو های گالری ارائه شده که امکان دسته‌بندی و نمایش آن ها بر اساس سال، ماه و هفته را می‌دهد. به بیان دیگر بدین ترتیب مشخص می‌شود که دقیقا هر عکس یا ویدیو در چه بازه زمانی ضبط شده و در نتیجه پیدا کردن و مرور دوباره عکس ها از بخش Photos ساده تر خواهد شد.

 

تغییرات جالب بخش تصاویر در ios 13


اما این تنها تغییراتی نیست که در بخش تصاویر یا همان گالری (Photos) آی او اس 13 ارائه شده و شاهد ارائه تغییرات دیگری هم در این بخش هستیم. به عنوان مثال در بخش کتابخانه عکس ها، اپل به طور هوشمندانه بهترین عکس های شما را در اولویت نشان می‌دهد و همچنین ویدیو ها و لایو فوتوهایی که ضبط کرده‌اید، همزمان با اسکرول کردن در گالری پخش می‌شوند و حرکت خواهند داشت. یک منو و آپشن های بسیار متنوع و جالب هم برای ادیت یا ویرایش عکس و ویدئو ها در iOS 13 ارائه شده که واقعا نیاز به اپلیکیشن های سوم شخص ویرایش عکس را از بین می‌برد. 

 

تغییرات در بخش تصاویر در ios 13


اپل سعی کرده تقریبا تمام آپشن ها و گزینه های محبوب را در ادیتور عکس و ویدیو هایش ارائه کند. همچنین توجه ویژه‌ای هم به گزینه ها و آپشن هایی شده که بیشتر توسط کاربران اینستاگرام مورد استفاده قرار می‌گیرند. بنابراین تغییراتی که در بخش Photos آی او اس 13 به وجود آمده از مهم ترین و جالب ترین تغییرات این سیستم عامل است که با نصب آپدیت iOS 13 به راحتی می‌توانید از آن ها بهره‌مند شوید و دیگر نیازی به نصب و استفاده از اپلیکیشن های جانبی ادیت و ویرایش عکس نداشته باشید. 


ویژگی چهارم: دانلود مستقیم از سافاری (Safari) و مدیریت بهتر دانلود ها


مرورگر پیش فرض اپل در سیستم عامل آی او اس مرورگر سافاری است. در iOS 13 قابلیت دانلود مستقیم از این مرورگر و مدیریت بهتر دانلود ها ارائه شده و به عقیده ما این ویژگی یکی دیگر از جالب ترین قابلیت های iOS 13 خواهد بود. در نسخه جدید مرورگر Safari بعد از اینکه لینک دانلود آیتمی را انتخاب کنید، یک پنجره پاپ آپ نمایان می‌شود و با انتخاب گزینه Download می‌توانید دستور دانلود شدن آن فایل از طریق دانلود منیجر داخلی مرورگر را صادر کنید. در این شرایط یک دکمه و آپشن کوچک در نوار ابزار مرورگر نمایان خواهد شد و وضعیت دانلود فایل را نشان می‌دهد. با انتخاب این آیکون درست مثل حالتی که در مرورگرهای کامپیوتر وجود دارد، لیست فایل های دانلود شده مرورگر نمایان می‌شود و شما قادر به مدیریت مستقیم آن ها خواهید بود. 

 

دانلود مستقیم از سافاری (Safari) و مدیریت بهتر دانلود ها در ios 13


نکته مهمی که باید به آن اشاره کنیم مربوط به مسیر دانلود فایل ها می‌شود. فایل هایی که از طریق مرورگر سافاری دانلود می‌کنید در حالت پیش فرض در پوشه Downloads اکانت آیکلود (iCloud) شما ذخیره خواهند شد. بنابراین در حالت پیش فرض دانلود فایل روی سرور های ابری آیکلود صورت می‌پذیرد. در صورت تمایل می‌توانید با مراجعه به مسیر Settings > Safari >Downloads و انتخاب گزینه On My iPhone مسیر دانلود پیش فرض سافاری را از آیکلود به حافظه داخلی دستگاه منتقل کنید. بنابراین ارائه امکان دانلود مستقیم از سافاری و مدیریت بهتر دانلود ها یکی دیگر از جالب ترین ویژگی های iOS 13 است.


ویژگی پنجم: درخواست دسترسی لوکیشن و بلوتوث به صورت پاپ آپ


خیلی از اپلیکیشن هایی که از آن ها استفاده می‌کنیم به بلوتوث و سرویس لوکیشن نیاز دارند. به عنوان مثال برخی از اپلیکیشن های گوگل حتما باید از اتصال بلوتوث بهره ببرند و اپلیکیشن هایی مثل اسنپ و غیره هم به سرویس لوکیشن یا موقعیت مکانی دستگاه نیازمند هستند. زمانی که یک اپلیکیشن از این سرویس ها استفاده می‌کند، علاوه بر اینکه ممکن است امنیت اطلاعات کاربر کاهش یابد، مصرف شارژ باتری و همچنین بسته اینترنتی کاربر هم افزایش پیدا خواهد کرد. به همین سبب مدیریت درست دسترسی لوکیشن و بلوتوث برنامه های مختلف از اهمیت بسیار بالایی برخوردار خواهد بود. 


در نسخه های قبلی سیستم عامل iOS مدیریت دسترسی بلوتوث امکانپذیر نبود و برای سرویس لوکیشن یا موقعیت مکانی برنامه هم ابتدا دسترسی موقعیت مکانی به اپلیکیشنی که نصب می‌کردید داده می‌شد و سپس کاربر می‌توانست در صورت تمایل از طریق منوی تنظیمات دسترسی آن برنامه به سرویس مذکور را موقف یا بهینه نماید. اما در آپدیت iOS 13 به محض اینکه یک برنامه جدید در گوشی اجرا شود و برای دسترسی به بلوتوث یا سرویس لوکیشن اقدام کند، یک پیغام پاپ آپ روی نمایشگر دستگاه به تصویر کشیده خواهد شد و کاربر می‌تواند نحوه دسترسی اپلیکیشن را از همان ابتدا به دو سرویس مذکور مشخص نماید. 

 

درخواست دسترسی لوکیشن و بلوتوث به صورت پاپ آپ در ios 13


در این پنجره پاپ آپ سه گزینه Allow While Using The App، Allow Once و Don’t Allow ارائه شده‌اند. با انتخاب گزینه اول دسترسی برنامه به سرویس مورد نظر فقط در شرایطی که شما آن برنامه را اجرا کنید مقدور می‌شود. در حالت دوم فقط یک مرتبه دسترسی برنامه به سرویس مورد نظرش آزاد خواهد شد و گزینه سوم هم از دسترسی برنامه به سرویس مورد نظر جلوگیری به عمل می‌آورد. بنابراین در iOS 13 دسترسی برنامه هایی که تازه در گوشی نصب می‌شوند به دو سرویس لوکیشن و بلوتوث دقیق تر انجام خواهد شد و از طریق پنجره پاپ آپی که با اجرای اپلیکیشن نمایان می‌گردد امکانپذیر خواهد بود. 


ویژگی ششم: آپدیت های اپل مپ (Apple Map)


از دیگر ویژگی های جالبی که با نصب iOS 13 می‌توانید از آن بهره‌مند شوید باید به آپدیت هایی اشاره کنیم که برای اپلیکیشن اپل مپ ارائه شده‌اند. اپل مپ در واقع برنامه نقشه یا همان مپ رسمی اپل در سیستم عامل آی او اس است. در آپدیت جدید این برنامه یک بخش اختصاصی برای مشخص کردن مکان های مورد علاقه کاربر ارائه شده که دسترسی به این مکان ها را سریع تر و ساده تر امکانپذیر می‌سازد. همچنین امکان مشخص کردن چندین مسیر و مقصد مختلف برای شروع یک تور و مراجعه به تمام آن مقصد ها در نسخه جدید اپلیکیشن Apple Map ارائه شده است. 


یکی دیگر از جالب ترین ویژگی هایی که به این اپلیکیشن اضافه شده مربوط به امکان ایجاد یک دید سه بعدی از مسیر با تمام جزئیات می‌شود که البته این قابلیت هنوز در تمام نقاط دنیا قابل استفاده نیست. این قابلیت جالب توسط اپل با لقب Look Around نامگذاری شده است و می‌توانید مسیری که باید راننده طی کند را در یک منظره واقعی از جاده پیش رویش به تصویر بکشید و تجربه‌ای کاملا متفاوت و بیشتر شبیه به بازی های رایانه‌ای را برای کاربر به ارمغان بیاورد. تغییراتی که در اپلیکیشن نقشه اپل ارائه شده‌اند شاید برای ما ایرانی ها خیلی کاربردی نباشند اما برای ساکنین ایالات متحده بسیار جالب و کاربردی خواهند بود. 

 

 آپدیت های اپل مپ (Apple Map)  در ios 13


ویژگی هفتم: آپدیت برنامه یادآور (Reminder)


اپل در iOS 13 یک برنامه یادآور کاملا متفاوت را ارائه می‌کند که به شیوه کارآمدتر و بهتری امکان تنظیم زنگ هشدار و یادآورهای گوناگون را برای کاربران مقدور می‌سازد. به عقیده ما این اپلیکیشن یادآور یکی دیگر از جالب ترین ویژگی های iOS 13 را شامل می‌شود. زمانی که برنامه را اجرا کنید، داشبورد آن نمایان خواهد شد که در بخش فوقانی پیشنهادهای یادآوری را به صورت هوشمندانه ارائه می‌کند و زیر این بخش هم لیست یادآورهایی که تنظیم کرده‌اید ارائه می‌شود. امکان تنظیم چندین یادآور برای تایم و زمان های مختلف در برنامه وجود دارد و حتی می‌توان به آن ها عکس و فایل هم اضافه کرد. همچنین زمانی که در حال تنظیم یک یادآور جدید هستید، تاریخ هایی به صورت خودکار توسط این برنامه نمایش داده می‌شود که به عنوان پیشنهاد خواهند بود و اغلب انتخاب تایم مناسب یادآور را ساده تر می‌کنند. 


ویژگی نهم: اتصال همزمان آیفون به دو ایرپاد


استفاده از ایرپادها و هدفون های بلوتوث کاملا شایع شده و کاربران زیادی هم اکنون در شرایط مختلف از این گجت ها استفاده می‌کنند. تا قبل از انتشار آپدیت iOS 13 امکان تعامل و اتصال همزمان یک آیفون به دو ایرپاد یا هدفون بلوتوث وجود نداشت و بدین ترتیب شما و دوستتان نمی‌توانستید با ایرپادهای شخصی خودتان به یک آیفون متصل شده و از گوش دادن به یک موزیک واحد لذت ببرید! اما در آی او اس 3 این قابلیت ارائه شده و دو کاربر با دو ایرپاد یا هدفون بلوتوث می‌توانند همزمان به یک آیفون متصل شده و به یک موزیک گوش دهند.

 

اتصال همزمان آیفون به دو ایرپاد


اگر آیفون شما و دوستتان از جدیدترین نسخه های آیفون باشد (آیفون 11، 11 پرو یا 11 پرو مکس) می‌توانید برای اشتراک گذاری موزیک به شیوه نام برده شده، دو آیفون را در زمانی که هر یک به ایرپاد خودشان متصل هستند به هم نزدیک کنید و روی هم قرار دهید تا اتصال خودکار دو ایرپاد به یک ایفون انجام شود. اما در مدل های قدیمی تر آیفون باید برای انجام این کار روال دستی را طی نمایید و اتصال ایرپاد دوم را با آیفون برقرار سازد تا یک آیفون به طور همزمان به دو ایرپاد متصل شود. 


ویژگی دهم: قطع خودکار صدای زنگ تماس های ناشناس


ویژگی جالب بعدی که در آی او اس 13 ارائه شده و به عقیده ما از دیگر ویژگی های جالب این سیستم عامل می‌شود با عنوان Silent Unknown Callers معرفی شده است. با فعالسازی این قابلیت تمام تماس هایی که از سمت افراد ناشناس دریافت کنید به طور خودکار در حالت سایلنت یا بی‌صدا قرار داده می‌شوند و مزاحمتی برایتان به وجود نمی‌آورند. برای فعالسازی این گزینه جالب کافیست به مسیر Settings > Pone بروید و اسلایدر کنار گزینه Silent Unknown Callers را فعال کنید. 

 

قطع خودکار صدای زنگ تماس های ناشناس


ویژگی یازدهم: تایپ سریع تر با سوایپ تایپینگ (Swipe Typing)


شاید پیش از این اصطلاح سوایپ تایپینگ (Swipe Typing) را شنیده باشید. این اصطلاح از یک ترفند بسیار جالب در حین تایپ کردن نشات پیدا می‌کند که در آن تایپ کردن و انتخاب حروف روی کیبوردهای مجازی بدون برداشتن انگشت از روی آن ها و با سر دادن انگشت بر روی کیبورد انجام می‌شود. این ترفند بسیار جالب فقط توسط برخی از کیبوردهای مجازی خاص مورد پشتیبانی قرار می‌گرفت و کیبورد مجازی iOS از آن پشتیبانی نمی‌کرد، اما در آی او اس 13 پشتیبانی از سوایپ تایپینگ به کیبورد پیش فرض آیفون و آیپد ها اضافه شده است. بدین ترتیب کاربران می‌توانند با سرعت بسیار بالاتری متون مورد نظرشان را تایپ کنند.


البته استفاده درست از تکنیک سوایپ تایپینگ کار ساده‌ای نیست و نیاز به تمرین و تکرار دارد اما وقتی این ترفند را یاد بگیرید، سرعت تایپتان چند برابر می‌شود. این در این روش تایپ انگشت کاربر روی حروف کیبورد مجازی سر داده خواهد شد و برای انتخاب هر حرف باید فشار انگشت وی کمی افزایش داده شود. پس پشتیبانی از قابلیت سوایپ تایپینگ می‌تواند یکی دیگر از جالب ترین ویژگی های iOS 13 باشد که در نسخه های قبلی این سیستم مورد پشتیبانی قرار نمی‌گرفت.

 

تایپ سریع تر با سوایپ تایپینگ (Swipe Typing)


ویژگی دوازدهم: اسلایدر تنظیم صدای جدید


در نسخه های قبلی سیستم عامل آی او اس زمانی که دکمه های افزایش یا کاهش صدا را فشار می‌دادید و قصد داشتید که صدای گوشی را تنظیم کنید، یک تصویر بزرگ وسط صفحه نمایش نمایان می‌شد و نوارابزار تنظیم صدای گوشی بدین ترتیب قابل رویت بود. این تصویر بزرگ اصلا تجربه کاربری جالبی را ارائه نمی‌کرد و نمایان شدن ناگهانی آن وسط صفحه گوشی در خیلی از مواقع آزاردهنده بود. خوشبختانه در iOS 13 این مشکل برطرف شده نوار ابزار یا اسلایدر تنظیم صدای دستگاه به شیوه جدیدی ارائه می‌شود. این اسلایدر با فشردن دکمه ولوم در لبه صفحه نمایش گوشی ظاهر می‌شود و خوشبختانه ابعاد و اندازه معقولانه‌ای هم دارد. این تغییر شاید کوچک به نظر برسد اما یکی از آن تغییراتی بوده که واقعا مدت هاست منتظر ارائه آن بودیم و خوشبختانه در iOS 13 ارائه شده است.

 

 اسلایدر تنظیم صدای جدید در ios 13


ویژگی سیزدهم: قابلیت شارژ هوشمندانه (Smart Charging)


اپل برای افزایش عمر مفید باتری آیفون هایش یک قابلیت بسیار جالب و کاربردی را در آی او اس 13 ارائه کرده که به عقیده ما واقعا کاربردی خواهد بود. حتما می‌دانید که اتصال طولانی مدت گوشی به شارژر می‌تواند منجر به آسیب دیدن باتری و کاهش طول عمر مفید آن باشد. اما با این حال در خیلی از مواقع نمی‌توان از انجام این کار دوری کرد! به عنوان مثال تقریبا 80 درصد کاربران عادت و نیاز دارند که در طول شب گوشی خود را به شارژ بزنند تا دستگاه صبح فول شارژ شده و آماده استفاده باشد. اپل برای اینکه از آسیب دیدن باتری آیفون ها در این شرایط جلوگیری کند قابلیت Smart Charging یا شارژ هوشمندان را در iOS 13 ارائه کرده است.


به موجب این قابلیت آیفون شما به طور هوشمندانه الگوی شارژی که دائم از آن استفاده می‌کنید را شناسایی خواهد کرد. به عنوان مثال وقتی چند شب آیفون را از ساعت 12 به شارژ بزنید و صبح ساعت 8 آن را از شارژ خارج کنید، دستگاه این اقدام را به عنوان یک روال منظم برایتان در نظر می‌گیرد. سپس شارژ باتری گوشی را در ابتدای امر تا 80 درصد انجام می‌شود و پروسه شارژ را به طور هوشمندانه متوقف می‌کند. وقتی نزدیک تایم بیدار شدن شما و خارج کردن گوشی از شارژر برسد، آیفون به طور خودکار انتقال شارژ از شارژر به موبایل را آزاد می‌کند تا باتری دستگاه  فول شارژ شود!

 

قابلیت شارژ هوشمندانه (Smart Charging)


بدین ترتیب باتری گوشی علیرغم اینکه از شب تا صبح به شارژ زده شده در طول شب شارژ نمی‌شود و فقط در ابتدا و انتهای ساعت هوشمندانه‌ای که توسط گوشی شناسایی می‌شوند شارژ خواهد شد. این امر به طرز قابل ملاحظه‌ای بر روی کاهش فشار و تنش وارد بر باتری و افزایش طول عمل آن موثر خواهد بود. به همین جهت بدون شک قابلیت مذکور یکی از جالب ترین ویژگی های iOS 13 است. این قابلیت از طریق منوی تنظیمات گوشی قابل فعال سازی و غیر فعال کردن خواهد بود. به منظور انجام تنظیمات لازم در این زمینه بر روی آیفون خود کافیست به مسیر Settings > Battery > Battery Health بروید و  اسلایدر کنار گزینه Opmitize Battery Charging را بنا به سلیقه و نیاز خود فعال یا غیر فعال کنید. 


ویژگی چهاردهم: دانلود فایل های سنگین با موبایل دیتا


یکی از مشکلاتی که در نسخه های قبلی سیستم عامل iOS وجود داشت و خیلی از کاربران از آن گلایه می‌کردند مربوط به عدم اجازه امکان دانلود فایل های سنگین با اینترنت موبایل می‌شد. به عنوان مثال شما نمی‌توانستید آپدیت های آی او اس یا اپلیکیشن های سنگین اپ استور را با موبایل دیتا (اینترنت موبایل) دانلود کنید و بدین منظور حتما باید آیفون خود را به یک شبکه وای فای متصل می‌کردید. خوشبختانه این محدودیت در آی او اس 13 برطرف شده و هم اکنون با استفاده از اینترنت موبایل هم می‌توان به طور مستقیم فایل های سنگین را در آیفون دانلود کرد. بنابراین کسانی که از بسته های اینترنت موبایل استفاده می‌کنند دیگر با مشکل دانلود فایل و آپدیت در ایفون رو به رو نخواهند بود.


ویژگی پانزدهم: قابلیت Sign-in With Apple


شاید برای شما هم این اتفاق افتاده باشد که برای ثبت نام در یک سایت یا اپلیکیشن زمان و حوصله کافی نداشته باشید و از گزینه های میانبری مثل Sign-in With Facebook یا Sign-in With Google استفاده کنید. حالا اپل هم برای خیلی از سرویس های اختصاصی خودش و اپلیکیشن هایی که برای سیستم عامل iOS منتشر می‌شوند همین قابلیت را ارائه می‌کند. بدین منظور اپل یک API اختصاصی را منتشر کرده و به موجب آن امکان ساین این سریع در سرویس های گوناگون و البته مورد تایید و اعتماد خودش را از طریق اپل ایدی فراهم می‌کند. در آیفون های قدیمی تر تایید لاگین با اسکنر انگشت گوشی قابل انجام خواهد بود و در آیفون های جدیدتر از قابلیت فیس آیدی (Face ID) برای انجام این کار استفاده می‌شود.

 

قابلیت Sign-in With Apple


بدون تردید پشتیبانی از قابلیت Sign-in With Apple می‌تواند یکی دیگر از جالب ترین ویژگی های iOS 13 باشد. مطمئنا در آینده نزدیک اپلیکیشن ها و سرویس های زیادی از این API اختصاصی اپل برای لاگین سریع تر و ساده تر به سرویس هایشان استفاده خواهند کرد. تصور کنید به جای ارائه مشخصات فردی و انجام پروسه ثبت نام بتوانید گزینه Sign-in With Apple را انتخاب کرده و با یک اسکن ساده از چهره خودتان پروسه لاگین را انجام دهید.


ویژگی شانزدهم: پنهان سازی ایمیل 


یکی دیگر از ویژگی های بسیار جالبی که در آی او اس 13 ارائه شده و هدف از آن افزایش امنیت کاربران و حریم خصوصی آن هاست مربوط به پنهان سازی ایمیل اصلی اپل آیدی کاربر برای ثبت نام در سرویس ها و اپلیکیشن های گوناگون می‌شود. با استفاده از این ویژگی می‌توانید به طور کامل از شر دریافت ایمیل های تبلیغاتی و اسپم خلاص شوید، اما عملکرد این قابلیت چطور است؟ به موجب این ویژگی اپل در زمان ثبت نام یک سرویس با Apple ID این امکان را به شما می‌دهد که گزینه‌ای تحت عنوان Hide My Email را انتخاب کنید و پروسه ثبت نام را تکمیل نمایید. 

 

پنهان سازی ایمیل  در ios 13


در این شرایط یک آدرس ایمیل رندوم و خودکار توسط اپل برای آن سرویس شما در نظر گرفته شده و ایجاد می‌گردد تا ایمیل اصلی اپل آیدی شما در سرویس نام برده شده ثبت نشود. از این پس هر بار که می‌خواهید وارد اکانت خود در سرویس مذکور شوید، فقط کافیست که تایید هویت را با اسکنر انگشت، اسکنر چهره یا ارائه پسورد اپل آیدی خود انجام دهید. بنابراین با این سرویس هم ایمیل اصلی اپل آیدی خود را پنهان می‌کنید و هم از سرویس های خاص مورد نظرتان دسترسی پیدا خواهید کرد. 


ویژگی هفدهم: شخصی سازی مموجی ها


مموجی ها صورتک هایی هستند که اپل با ردیابی حالات چهره کاربر به صورت یک انیمیشن ارائه می‌کند. این انیمیشن های پرکاربرد و جالب دائما در نسخه های جدیدتر سیستم عامل آی او اس و آپدیت های آن بهتر و بهتر می‌شوند. با انتشار آپدیت آی او اس 13 هم امکان شخصی سازی مموجی ها فراهم شده است. این شخصی سازی شامل انجام کارهایی مثل امکان آرایش کردن مموجی یا اضافه کردن اکسسوری هایی مثل عینک به چهره وی و غیره می‌شود. بنابراین امکان شخصی سازی مموجی ها از دیگر ویژگی های جالبی است که در نسخه جدید سیستم عامل آی او اس اپل ارائه شده و می‌توانید از آن استفاده کنید. ضمنا مموجی ها در iOS 13 می‌توانند به صورت استیکر هم مورد استفاده قرار بگیرند و تجربه‌ای جالب تر را برای کاربران به ارمغان آورند. 


ویژگی هجدهم: دسترسی سریع به لیست Wi-Fi و بلوتوث 


دسترسی به لیست شبکه های وای فای و همچنین لیست گجت هایی که از طریق بلوتوث امکان اتصال به آن ها وجود دارد در نسخه های قبلی سیستم عامل آی او اس فقط از طریق منوی تنظیمات (Settings) قابل انجام بود. یعنی اگر قصد داشتید شبکه وای فایی که آیفونتان به آن وصل شده یا گجتی که آیفون از طریق بلوتوث به آن متصل است را تغییر دهید می‌بایست وارد منوی تنظیمات می‌شدید، اما خوشبختانه در iOS 13 اینطور نیست و دسترسی به لیست وای فای و بلوتوث از طریق منوی کنترل سنتر امکانپذیر خواهد بود. به منظور دستیابی به لیست شبکه های وای فای و بلوتوث های در دسترسی آیفون در iOS 13 کافیست به شرح زیر عمل کنید:

 

دسترسی سریع به لیست Wi-Fi و بلوتوث


 

•    انگشت خود را از لبه زیرین صفحه نمایش به سمت وسط بکشید تا منوی کنترل سنتر نمایان شود. 
•    انگشت خود را روی باکسی که مربوط به اتصال دستگاه می‌شود و آیکون های وای فای، بلوتوث، حالت پرواز و غیره را ارائه کرده قرار داده و چند ثانیه نگه دارید.
•    انگشت خود را روی آیکون بلوتوث یا وای فای قرار داده و کمی نگه دارید.


مشاهده خواهید کرد که لیست شبکه های وای فای یا بلوتوث های در دسترس نمایان می‌شود و خیلی سریع می‌توانید از همین بخش اتصال آیفون به شبکه وای فای یا بلوتوث را کنترل کرده و تغییرات مورد نیازتان را اعمال نمایید. 


ویژگی نوزدهم: حذف اپلیکیشن ها از طریق منوی آپدیت


از قابلیت های کاربردی و جالب بعدی که با آپدیت iOS 13 می‌توانید از آن بهره‌مند شوید می‌توان به امکان حذف اپلیکیشن ها از طریق منوی آپدیت اپ استور (App Store) اشاره کرد. تا قبل از انتشار آپدیت ای او اس 13 انجام این کار امکانپذیر نبود و وقتی به لیست آپدیت های در دسترس اپ استور می‌رفتید و اپلیکیشن خاصی به نظرتان اضافه می‌آمد، نمی‌توانستید مستقیما از همان بخش نسبت به حذف آن برنامه اقدام کنید. اما در آی او اس 13 انجام این کار امکانپذیر است. بدین منظور کافیست انگشت خود را روی برنامه مورد نظر در لیست آپدیت ها از سمت راست به چپ سوایپ کنید و سپس گزینه Delete را انتخاب نمایید و با حذف برنامه موافقت به عمل آورید. به همین سادگی اپلیکیشن مورد نظرتان از گوشی حذف می‌شود. 

 

حذف اپلیکیشن ها از طریق منوی آپدیت


ویژگی بیستم: سرعت بهتر و بهینه بودن


همیشه تمام آپدیت هایی که برای سیستم عامل آی او اس منتشر می‌شوند منجر به بهبود سرعت، کیفیت و همچنین بهینه تر شدن بستر نرم افزاری آیفون ها خواهند شد. آپدیت iOS 13 هم دقیقا این ویژگی را شامل می‌شود و از قاعده مذکور مستثنا نیست. با نصب آی او اس 13 علاوه بر اینکه تجربه کاربری بهتری را از سیستم عامل آیفونتان دریافت می‌کنید، به بهبود سرعت عملکرد دستگاه و کاهش مصرف شارژ باتری هم کمک خواهید کرد. 


جمع‌بندی


همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به معرفی بیست مورد از بهترین و جالب ترین ویژگی های iOS 13 اپل پرداختیم. با توجه به قابلیت های جالبی که آی او اس 13 می‌تواند برایتان به همراه داشته باشید توصیه داریم اگر از امکان نصب این آپدیت در آیفون یا آیپدتان وجود دارد همین حالا آن را دانلود و نصب کنید. امیدواریم از این مقاله اختصاصی استفاده لازم را به عمل آورده باشید.


 

نظرات

captcha Refresh

به این مطلب امتیاز دهید

تعداد کل امتیازات این مطلب 6

آخرین محصولات

خرید  باتری اصلی موبایل و شارژر اصلی و کابل
خرید شارژر کابل اصلی ایفون

برای اطلاع از آخرین تخفیف ها و جدید ترین کالاها عضو شوید