بستن

این مطلب را به دوست خود ارسال کنید

اطلاعات شما نزد جی اس ام باتری کاملا محفوظ می باشد

 

با توجه به پایان سال  و جابجایی مجموعه فروش بسته شده است 

از سفارش خوداری کنید 

 

شروع کار اعلام خواهد شد 

 در صورت لزوم 09383323434 می توانید تماس بگیرید

 

مزیت های اندروید نسبت به iOS و آیفون

مزیت های اندروید نسبت به iOS و آیفون
چکیده این مطلب : انتشار : 1398/10/19 0 نظر

اندروید و آی او اس (iOS) یا بهتر بگوییم گوشی های آیفون همیشه در رقابت با یکدیگر بوده‌اند و این رقابت رو به روز تنگاتنگ‌تر می‌شود. قبلا  در مقاله اختصاصی در رابطه با مزیت های آیفون و iOS نسبت به اندروید صحبت کرده بودیم، اما حالا و در این مقاله می‌خواهیم به رابطه با مزیت های اندروید نسبت به iOS و آیفون صحبت داشته باشیم. بنابراین با جی اس ام باتری  همراه شوید

مزیت های اندروید نسبت به iOS و آیفون

 

مزیت های اندروید نسبت به iOS و آیفون : مقدمه


آیفون های اپل گوشی های فوق‌العاده‌ای هستند که از سیستم عامل انحصاری و اختصاصی این کمپانی با نام iOS بهره می‌برند. اما در سمت مقابل سیستم عامل اندروید که توسط شرکت گوگل توسعه داده شده به عنوان یک سیستم عامل موبایلی متن باز منتشر گشته و خیلی از برندهای بزرگ تولید کننده اسمارتفون از قبیل سامسونگ، هوآوی، اچ تی سی، سونی و غیره از این سیستم عامل در گوشی های خودشان استفاده می‌کنند. جنگ مابین اپل و گوگل یا بهتر بگوییم دو سیستم عامل iOS و اندروید همیشه برقرار بوده و رقابت مابین آن ها تازگی ندارند. عموما هر یک از این دو سیستم عامل طرفداران منحصر به فرد خودشان را دارند. 


بدون تردید هر یک از دو سیستم عامل اندروید و iOS نسبت به هم برتری هایی خواهند داشت و این مسئله امری اجتناب ناپذیر است. اگر به خاطر بیاورید ما پیش از این در مقاله "مزیت های آیفون نسبت به سامسونگ (iOS در مقابل اندروید)" به چند مورد از اصلی ترین مزیت های آی او اس نسبت به اندروید اشاره کردیم و گفتیم که سعی می‌کنیم در مقاله‌ای مجزا مزیت های اندروید را هم نسبت به این سیستم عامل ارائه کنیم. حالا و در این مطلب اختصاصی قصد داریم مزیت های اندروید نسبت به iOS و آیفون را برایتان شرح دهیم. قبل از هر چیز خاطرنشان می‌شویم که هدف ما ارائه اطلاعات بی‌طرفانه است.


اگر شما هم قصد مطالعه این مطلب را دارید، توصیه می‌کنیم با دید باز آن را مطالعه کنید و واقعیت ها را در نظر بگیرید. متاسفانه وضعیت طوری شده که هر یک از دو سیستم عامل iOS و اندروید طرفداران دوآتیشه خودشان را دارند و طرفداران آن ها عموما بسیار با تعصب هستند. مطمئنا iOS نسبت به اندروید مزیت های زیادی دارد که شاید اصلی ترین آن ها مربوط به ارائه آپدیت های بدون تاخیر و پشتیبانی عالی نرم افزاری عالی اپل از محصولاتش یا ضریب امنیت بسیار بالای آن باشند، اما شک نداشته باشید که اندروید هم مزیت های زیادی نسبت به آی او اس دارد و اگر اینطور نبود هم اکنون بخش عمده‌ای از کاربران در سراسر دنیا از گوشی های اندرویدی استفاده نمی‌کردند. اگر می‌خواهید مزیت های اندروید نسبت به آی او اس را بهتر بشناسید توصیه می‌کنیم تا انتهای این مطلب با جی اس ام باتری  همراه شوید.

 

 

مزیت های اندروید نسبت به iOS و آیفون


مزیت اول: قیمت مناسب تر


اولین مسئله‌ای که از آن به عنوان یک مزیت یاد می‌کنیم مربوط به قیمت مقرون به صرفه‌تر گوشی های اندرویدی در مقایسه با آیفون های اپل می‌شود. درست است که آیفون ها بسیار با کیفیت هستند و در طراحی آن ها از بهترین قطعات سخت افزاری استفاده به عمل می‌آید، اما باز هم قیمتی که اپل برای آیفون هایش در نظر می‌گیرد بیشتر از مقداری خواهد بود که تصورش را داریم! به بیان دیگر می‌توان اینطور گفت که اپل بیشتر به دلیل محبوبیت برند خود، آیفون هایش را با قیمت های نجومی روانه بازار می‌کند. این موضوع در حالیست که گوشی های اندرویدی اینطور نیستند و اغلب قیمت های رقابتی دارند.


شرکت های سازنده گوشی های اندرویدی به دلیل اینکه رقیب های دیگری دائما وضعیت فروش آن ها را تهدید می‌کنند مجبور هستند که قیمت های مناسب تری را برای اسمارتفون های خود در نظر بگیرند. قیمت یک آیفون اپل در مقایسه با گوشی اندرویدی که به از نظر قدرت عملکرد و سخت افزاری سطحی در حد آن را ارائه کند یا حداقل اختلاف مابین کیفیت عملکرد آن نسبت به آیفون ناچیز و غیر قابل درک باشد، عموما بسیار بالاست! این مسئله برای طرفداران گوشی های اندرویدی اصلا قابل درک نیست و آن ها خرید گوشی های با قیمت مناسب تر را ترجیح می‌دهند. 


مزیت دوم: آپشن های مقرون به صرفه، میان رده و پایین رده زیاد


یکی دیگر از اصلی ترین مزیت های اندروید نسبت به iOS و آیفون را می‌توان به تنوع عالی این محصولات و آپشن های مقرون به صرفه زیاد نسبت داد. اما منظور دقیقا چیست؟ اگر قصد خرید یک آیفون را داشته باشید باید هزینه گزافی برای تهیه کردن آن پرداخت کنید. اینطور نیست که آیفون ها دارای نسخه های مقرون به صرفه باشند یا آیفونی میان رده یا پایین رده روانه بازار شده باشد که افراد با درآمد و بودجه کمتر هم قادر به خرید آن باشند. بنابراین وقتی به فکر خرید آیفون باشید محدود به خرید گوشی رده بالا و صرف هزینه گزاف خواهید بود و راهی وجود ندارد که بتوانید یک آیفون نو و جدید را با قیمت کم یا به عنوان گوشی مقرون به صرفه و میان رده خریداری کنید.

 

مزیت اندروید نسبت ب ایفون  مقرون به صرفه، میان رده و پایین رده زیاد


اما در دنیای اندروید برای هر مقدار بودجه‌ای گزینه های متعددی وجود دارد. کافیست فقط سقف هزینه و بودجه مورد نظرتان را مشخص کنید تا چندین و چند مدل گوشی اندرویدی رو به رو شوید. خرید گوشی های اندرویدی با قیمت های بسیار پایین هم امکانپذیر است. گوشی های اندرویدی برخلاف آیفون ها از نظر قدرت عملکرد و کیفیت در سه رده طبقه بندی و عرضه می‌شوند که به ترتیب رده بالا، میان رده و پایین رده نامیده می‌شوند. اگر بودجه شما خیلی زیاد نباشد می‌توانید یک گوشی میان رده و خوش قیمت اندرویدی بخرید و از آن استفاده کنید یا اگر از نظر بودجه با محدودیت رو به رو هستید، می‌توانید یک گوشی اندرویدی رده پایین تهیه کنید. 


بنابراین یکی دیگر از مزیت های مهم اندروید نسبت به آیفون و iOS می‌تواند مربوط به همین مسئله باشد که هر فرد با هر بودجه‌ای قادر به خرید یک گوشی اندرویدی و استفاده از قابلیت های یک اسمارتفون خواهد بود. مطمئنا یکی از مهم ترین دلایلی که سبب شده سیستم عامل اندروید به محبوب ترین و پرکاربرترین سیستم عامل موبایل دنیا تبدیل شود با همین موضوع ارتباط دارد، چون مسلما خیلی از کاربران بودجه لازم برای صرف هزینه و خرید آیفون های اپل را ندارند یا بنا به هر دلیل دوست ندارند هزینه خیلی بالایی را صرف خرید یک آیفون کنند و بدین سبب به خرید گوشی های اندرویدی میان رده و خوش قیمت روی می‌آورند.  


مزیت سوم: تنوع ظاهری و سبک طراحی


در بحث تنوع گوشی های اندروید کاملا یک سر و گردن از آیفون های اپل سرتر هستند. این مسئله با توجه به متعدد بودند شرکت های تولید کننده اسمارتفون های اندرویدی کاملا توجیه‌پذیر و قابل درک است. هر شرکتی سعی می‌کند که گوشی های خودش را با ظاهری شیک‌تر و جذاب‌تر روانه بازار سازد و همین امر سبب می‌شود که ایده های جالب و خلاقانه‌‌ای از سمت کمپانی های مختلف پیاده سازی گردد. به عنوان ایده بکارگیری نمایشگر های بزرگ و بدون حاشیه، دوربین سلفی پاپ‌آپ، قابلیت اسکن چهره، اسکنر زیر نمایشگر و خیلی ویژگی های دیگری که امروزه در گوشی های مدرن و حتی آیفون ها شاهد آن ها هستید، اولین بار از سمت شرکت های سازنده گوشی اندرویدی پیاده‌سازی شدند.

 

 

مزیت اندروید نسب  به ایفون  تنوع ظاهری و سبک طراحی


بنابراین گوشی های اندرویدی از نظر ظاهر و سبک طراحی تنوع بیشتری نسبت به آیفون های اپل دارند و این موضوع می‌توان سبب شود که این اسمارتفون ها برای سلیقه های بیشتری مناسب باشند. حتی خیلی از شرکت های تولید کننده اسمارتفون اندرویدی سعی می‌کنند با سبک و کارایی های کاملا منحصر به فردی گوشی های خود را روانه بازار سازند. به عنوان مثل شرکت هایی مثل شرکت دوجی (Doogee) هر سال گوشی های راگد (Rugged) یا فوق مقاومی را روانه بازار می‌کند که مبتنی بر سیستم عامل اندروید هستند. بنابراین تنوع ظاهری و سبک طراحی در گوشی های اندرویدی یکی دیگر از مزیت های آن ها نسبت به آیفون خواهد بود.


مزیت چهارم: ویجت ها و شخصی سازی کامل


همه کاربران گوشی های اندرویدی و حتی طرفداران سیستم عامل آی او اس اپل می‌دانند که یکی از اصلی ترین مزیت های اندروید نسبت به iOS و آیفون مربوط به ارائه قابلیت ها و امکانات شخصی سازی بیشتر می‌شود. در سیستم عامل اندروید کاربر تقریبا می‌تواند هر تغییری که مد نظرش باشد را روی گوشی انجام دهد. ویجت ها در اندروید تنوع بسیار بالایی دارند و استفاده از آن ها محدود به فضای لاک اسکرین نیست. در اندروید هر توسعه دهنده‌ای می‌تواند برای اپلیکیشن خود یک ویجت اختصاصی بسازد و کاربران اندروید آن را روی اسکرین های گوشی قرار دهند. 


در اندروید کاربران می‌توانند قابلیت های خاصی مثل امکان کلون کردن برنامه ها (ساختن دو نسخه از یک برنامه)، امکان نصب و استفاده از لانچر های اندرویدی با قابلیت های بسیار زیاد، تغییر اندازه و سبک آیکون برنامه ها، امکان حذف دکمه های نویگیشن یا ایجاد آن ها (در نسخه های جدیدتر اندروید) و خیلی ویژگی های دیگر را به سادگی تجربه کنند که متاسفانه در آیفون های اپل قابل استفاده نیستند یا به سادگی قابل استفاده نخواهند بود. بنابراین یکی دیگر از ویژگی های خوبی که سبب می‌شود اندروید نسبت به iOS و آیفون ها گزینه مناسب تری باشد مربوط به ارائه ویجت ها و قابلیت شخصی سازی بیشتر می‌شود. 


مزیت پنجم: استفاده از قلم استایلوس

 

یژگی یا بهتر بگوییم مزیتی که در این بخش عنوان می‌کنیم مزیتی نیست که همه گوشی های اندرویدی از آن بهره‌مند باشند اما حداقل سری گوشی های گلکسی نوت سامسونگ با بهترین کیفیت ممکن آن را ارائه می‌کنند و متاسفانه آیفون های اپل از این قابلیت پشتیبانی به عمل نمی‌آورند. این ویژگی مربوط به امکان استفاده از قلم استایلوس می‌شود. قلم استایلوس در گوشی های اندرویدی می‌تواند امکان استفاده از قابلیت های متعددی را برای کاربر فراهم آورد. مطمئنا پیشرفته ترین نسخه قلم های استایلوس در اندروید توسط سری گوشی های گلکسی نوت ارائه شده است. قابلیت هایی مثل امکان نوت برداری روی صفحه نمایش خاموش گوشی، امکان استفاده به عنوان شاتر دوربین و خیلی ویژگی های دیگر توسط قلم استایلوس گوشی های نوت جدید پشتیبانی می‌شود.

 

مزیت اندروید نسب به ایفون استفاده از قلم استایلوس


متاسفانه هنوز آیفونی روانه بازار نشده که از قلم استایلوس بهره‌مند باشد. فکر نمی‌کنیم در آینده هم اپل از این نوع قلم های استایلوس در کنار آیفون هایش رونمایی کند چون در این شرایط کاربران اپل را به کپی برداری از سامسونگ و برندهای اندرویدی دیگری متهم می‌کنند و این مسئله اصلا صورت خوشی ندارد. اگرچه اگر بخواهیم واقعیت را در نظر بگیرید باید گفت که اپل در خیلی از زمینه ها مدتی بعد از رونمایی قابلیت ها و ویژگی های خاص در گوشی های اندرویدی، آن ها را به آیفون هاش اضافه کرده است. برای مثال صفحه نمایش بزرگ، نمایشگر بدون حاشیه، اسکنر چهره و خیلی ویژگی های دیگر اول در گوشی های اندرویدی ارائه شدند و سپس اپل آن ها را در آیفون هایش پیاده سازی کرد. 


مزیت ششم: نبود محدودیت های اپل آیدی و اپ استور


همانطور که می‌دانید شرکت اپل یک شرکت آمریکایی است و تحریم هایی که از سمت ایالات متحده بر علیه ایران اعمال شده‌اند از سمت اپل برای کاربرانی ایرانی هم اعمال می‌شوند و این مسئله می‌تواند دردسرهای زیادی را در حین استفاده از آیفون به همراه داشته باشد. به عنوان مثال ساختن اپل آیدی (Apple ID) در حالت عادی و نرمال برای ایرانی ها امکانپذیر نیست و تا زمانی که یک اپل آیدی در آیفون فعال نباشد، عملا استفاده از تمام قابلیت های دستگاه امکانپذیر نخواهد بود. کاربران ایرانی که هم اکنون از آیفون های اپل استفاده می‌کنند، اپل آیدی جعلی دارند یا اپل آیدی را با مشخصات یک فرد ناشناس خریداری کرده‌اند. 


به عقیده ما این مسئله که کاربر نتواند با مشخصات اصلی خودش به عنوان دارنده و صاحب یک آیفون شناسایی شود اصلا جالب نیست. از سمت دیگر خیلی از کاربران آیفون ها برای استفاده از خدمات اپ استور و دانلود یا آپدیت اپلیکیشن ها از این مرجع دچار مشکل می‌شوند و مجبور به استفاده از ابزارهای تغییر IP خواهند بود. البته این مشکل گاها در گوشی های اندرویدی و گوگل پلی استور (Google Play Store) هم رخ می‌دهد. مسئله بعدی مربوط به محدودیت هایی می‌شود که توسعه دهندگان ایرانی برای انتشار اپلیکیشن های خود در اپ استور خواهند داشت. این محدودیت ها سبب شده که در ایران تعداد اپلیکیشن ها و برنامه های داخلی که برای گوشی های اندرویدی منتشر شده به مراتب بیشتر از آیفون ها باشد و بکارگیری آن ها هم طبیعتا ساده تر شود. پس محدودیت هایی که به واسطه تحریم ها از سمت اپل برای کاربران ایرانی اعمال می‌شوند هم از دیگر مواردی است که استفاده از گوشی های اندرویدی را ساده تر می‌کند.


مزیت هفتم: نصب برنامه و بازی ها با دانلود فایل APK


یکی دیگر از اصلی ترین مزیت های اندروید نسبت به iOS و آیفون مربوط به آزادی عمل بیشتر کاربر در نحوه نصب و دانلود اپلیکیشن ها می‌شود. در سیستم عامل آی او اس کاربر باید حتما اپلیکیشن ها را از اپ استور دانلود کند یا اگر می‌خواهد از مراجع دیگری مثل مراجع ایرانی دانلود برنامه های اپ استور را انجام دهد می‌بایست مراحل سخت و پیچیده‌ای را طی نماید تا آیفون اجازه دانلود برنامه از آن مرجع را صادر کند. اما خوشبختانه در گوشی های اندرویدی اینطور نیست و دانلود و نصب برنامه ها به سادگی از هر مرجع دیگری امکانپذیر خواهد بود. بدین منظور فقط کافیست گزینه Unknown Sources در منوی تنظیمات گوشی فعال باشد.

 

 

مزیت اندروید نسبت به ایفون نصب برنامه و بازی ها با دانلود فایل APK


جالب تر از همه این است که اندروید حتی امکان دانلود و انتقال فایل های نصبی اپلیکیشن ها و بازی های مختلف را هم ارائه کرده است. فایل های نصبی برنامه ها و بازی ها در اندروید پسوند apk دارند. شما به راحتی می‌توانید این فایل ها را از مراجع مختلف و سایت های واسط متعددی دانلود کرده و با اجرای آن ها، دستور نصب برنامه یا بازی مورد نظرتان در گوشی را صادر نمایید. حتی امکان اشتراک گذاری این فایل های apk با دیگر افراد هم در اندروید وجود دارد. این امر سبب می‌شود که پروسه دانلود و نصب بازی و اپلیکیشن ها در اندروید به مراتب ساده تر از آیفون باشد.


مزیت هشتم: امکان نصب حافظه جانبی


آیفون های اپل قابلیت اتصال حافظه جانبی را ندارند و وقتی آن ها را خریداری کنید محدود به همان فضای ذخیره سازی اصلی و پیش فرض دستگاه هستید. به عنوان مثال اگر آیفون شما از حافظه داخلی 128 گیگابایتی بهره‌مند باشد، دیگر نمی‌توانید با نصب رم میکرو اس دی (Micro SD) این مقدار فضا را به بیشتر از 128 گیگابایت افزایش دهید. هیچ یک از آیفون های اپل تا به امروز از این قابلیت پشتیبانی نکرده‌اند. اما در سمت مقابل گوشی های اندرویدی می‌توانند امکان پشتیبانی از حافظه جانبی را داشته باشند. البته این موضوع بدان معنا نیست که قطعا همه گوشی های اندرویدی این قابلیت را دارند، بلکه شرکت سازنده دستگاه در مورد پیاده سازی یا عدم پیاده سازی این ویژگی در گوشی تصمیم گیری می‌کند.


اما در هر حال مهم این است که سیستم عامل اندروید از امکان نصب حافظه جانبی پشتیبانی به عمل می‌آورد اما سیستم عامل iOS و آیفون های اپل از این قابلیت پشتیبانی نمی‌کنند. در برخی مواقع پشتیبانی گوشی از حافظه جانبی واقعا می‌تواند بسیار کاربردی باشد. عموما در صورتی که حافظه داخلی گوشی ها پر شود، لگ و تاخیرهایی در عملکردشان نمایان خواهد شد که می‌توانند بسیار آزاردهنده باشند. با نصب حافظه جانبی می‌تواند از پر شدن حافظه داخلی گوش جلوگیری به عمل آورد یا برخی اطلاعات را بعد از انتقال به حافظه جانبی از گوشی به کامپیوتر یا هارد اکسترنال منتقل کرد. بنابراین در مجموع امکان پشتیبانی از حافظه جانبی یکی دیگر از مزیت های اندروید نسبت به iOS و آیفون محسوب می‌شود.

 

 

مزیت اندروید نسبت ایفون امکان نصب حافظه جانبی


مزیت نهم: قابلیت شارژ بیسیم معکوس


یکی از قابلیت های جدیدی که در خیلی از گوشی های اندروید رده بالا ارائه شده با نام اختصاصی شارژ بیسیم معکوس (Wireless Reverse Charging) شناخته می‌شود. این قابلیت هم توسط همه گوشی های اندرویدی پشتیبانی نمی‌شود اما به هر حال اگر قرار باشد یک گوشی رده بالای اندرویدی و جدید را با آیفون های جدید اپل مقایسه کنید می‌تواند مزیتی برای اسمارتفون اندرویدی به شمار آید. قابلیت شارژ معکوس بیسیم قابلیتی است که به موجب آن می‌توان از گوشی مثل یک پاوربانک وایرلس استفاده کرد! به بیان دیگر گوشی قابلیت انتقال شارژ به صورت بیسیم از باتری خودش به باتری دیگر گوشی هایی را خواهد داشت که از قابلیت شارژ بیسیم پشتیبانی می‌کنند.


این قابلیت جالب که به تازگی استفاده از آن رواج یافته و شرکت های زیادی گوشی های برتر و پرچمدار خود را به آن مجهز کرده‌اند تا به امروز مختص گوشی های اندرویدی بوده است و هنوز آیفونی با قابلیت پشتیبانی از تکنولوژی شارژ بیسیم معکوس معرفی نشده است. اگرچه با توجه به روندی که اپل در پیش گرفته بعید نیست که در آینده نزدیک شاهد ارائه این قابلیت در آیفون های اپل هم باشیم. به هر صورت در حال حاضر می‌توان این قابلیت را از برتری های اندروید نسبت به آیفون محسوب کرد. 

 

 

مزیت اندروید نسبت به ایفون  قابلیت شارژ بیسیم معکوس


مزیت دهم: دسترسی و مدیریت راحت تمام فایل ها


قابلیتی که در این بخش معرفی می‌کنیم واقعا یکی از اصلی ترین مزیت های اندروید نسبت به iOS و آیفون است. به دلیل مسائل امنیتی که در سیستم عامل iOS به آن ها توجه شود، کاربر نمی‌تواند خیلی راحت و سریع به فایل هایی که در حافظه گوشی ذخیره شده‌اند دسترسی داشته باشد و آن ها را مدیریت کند. یا امکان دسترسی به فایل های خاص برخی اپلیکیشن ها و سرویس ها وجود ندارد، اما در اندروید اینطور نیست و با استفاده از یک برنامه فایل منیجر (File Manager) به راحتی می‌توانید به مدیریت تمام فایل هایی بپردازید که در حافظه گوشی ذخیره هستند.


اپلیکیشن های مدیریت فایل متعددی برای اندروید منتشر شده‌اند که تمام آن ها به سادگی دسترسی شما به فایل های ذخیره شده در حافظه دستگاه را مقدور می‌سازند. اگر به خاطر داشته باشید ما در مقاله "معرفی بهترین برنامه های فایل منیجر اندروید" به معرفی تعداد یاز بهترین برنامه های فایل منیجر اندروید پرداختیم. ضمن اینکه اغلب گوشی های اندروید از اپلیکیشن مدیریت فایل پیش فرض هم بهره‌مند هستند و شاید اصلا نیازی به نصب یک فایل منیجر جانبی نداشته باشند. بنابراین سهولت دسترسی به فایل ها و مدیریت آن ها در حافظه گوشی از دیگر مزیت های اندروید نسبت به آی او اس و آیفون خواهد بود.


مزیت یازدهم: روت و نصب کاستوم رام (Custom ROM)


یکی از اصلی ترین دلایلی که سبب می‌شود اغلب افراد علاقمند به برنامه نویسی و توسعه نرم افزارهای موبایل بیشتر به سمت گوشی های اندرویدی گرایش پیدا کنند، مربوط به ارائه امکان روت کردن و نصب کاستوم رام یا حتی توسعه کاستوم رام برای گوشی های اندرویدی می‌شود. دسترسی روت در واقع نوعی از دسترسی است که کاربر را مقدور می‌سازد تا تمام فایل های سیستمی، ریشه و اصلی سیستم عامل را کنترل کند یا حتی در آن ها تغییرات به وجود آورد. با روت کردن گوشی های اندرویدی می‌توانید از سرویس اپلیکیشن هایی هم استفاده کنید که گاها قابلیت هایی را ارائه خواهند کرد که بسیار جالب و پیچیده‌تر از چیزی هستند که تصورش را دارید.

 

 

مزیت اندروید نسیت به ایفون روت و نصب کاستوم رام (Custom ROM)


 

اما متاسفانه آیفون های اپل از این قابلیت بهره نمی‌برند و امکان روت کردن آن ها وجود ندارد. در بحرانی ترین حالت شما می‌توانید یک آیفون را جیلبریک (Jailbreak) کنید و اپلیکیشن های خاصی را در آن نصب نمایید که در اپ استور منتشر نشده‌اند و رسمی نیستند. از سمت دیگر اندروید امکان نصب کاستوم رام را هم فراهم می‌کند. نصب کاستوم رام به کاربر اجازه می‌دهد تا تجربه‌ای کاملا متفاوت از بستر نرم افزاری گوشی خودش دریافت کند و تقریبا بتواند گوشی را با رابط کاربری کاملا متفاوتی نسبت به قبل و اندروید پیش فرض راه اندازی نماید. سعی می‌کنیم در مقاله‌ای مجاز بیشتر و دقیق تر در رابطه با روت کردن گوشی های اندرویدی و نصب کاستوم رام در این گجت ها صحبت کنیم، اما فعلا در همین حد بدانید که امکان روت کردن و نصب کاستوم رام یکی از اصلی ترین مزیت های اندروید در مقایسه با آیفون است. 


مزیت دوازدهم: جک 3.5 میلیمتر هدفون در کنار سوکت شارژ


اپل رویکردی را در طراحی آیفون های جدیدتر خودش در پیش گرفته که به موجب آن جک 3.5 میلیمتری از طراحی دستگاه حذف شده و گوشی فقط یک پورت لایتنینگ (Lightening Port) دارد! بدین ترتیب کاربر امکان اتصال هدفون باسیم به آیفون را در موقع شارژ شدن دستگاه ندارد چون سوکتی بدین منظور ارائه نشده و یک سوکت مشترک لایتنینگ در دستگاه بکار رفته که طبیعتا استفاده همزمان از آن هم برای شارژ موبایل و هم اتصال هدفون امکانپذیر نخواهد بود. ضمن اینکه برای اتصال هدفون های باسیم به آیفون ملزم به استفاده از کابل های تبدیل خواهید بود که خروجی جک 3.5 میلیمتری را به ورودی لایتنینگ تبدیل کنند و بدین سبب بتوان هدفون را به آیفون متصل کرد.


البته هدفون هایی هم برای اپل وجود دارند که مستقیما از خروجی لایتنینگ بهره ببرند و امکان اتصال مستقیم آن ها بدون نیاز به کابل تبدیل به گوشی وجود داشته باشد. ضمنا آیفون های قدیمی تر اپل از سوکت شارژر  جک هدفون 3.5 میلیمتری بهره‌مند هستند، اما ملاک ما بیشتر آیفون ها و گوشی های اندرویدی جدید است. در سمت مقابل اغلب گوشی های اندرویدی جدید هنوز از جک 3.5 میلیمتری هدفون بهره می‌برند، بنابراین امکان اتصال هدفون باسیم به این گوشی ها در زمانی که دستگاه به شارژر متصل شده وجود دارد. شاید پورت شارژر گوشی های اندرویدی از میکرو یو اس بی (Micro USB) به تایپ سی (USB Type C) تغییر کرده باشد اما اغلب آن ها همچنان در کنار پورت شارژ از سوکت 3.5 میلیمتری هدفون هم بهره می‌برند. البته برخی از گوشی های اندرویدی هم هستند که مثل آیفون جک 3.5 میلیمتری هدفون از طراحی آن ها حذف شده اما تعداد این گوشی ها نادر است. 


مزیت سیزدهم: اپلیکیشن ها و بازی های رایگان بیشتر


شاید برایتان عجیب به نظر برسد اما تعداد اپلیکیشن های غیر ایرانی که به طور رایگان برای اندروید عرضه شده‌اند به مراتب بیشتر از آیفون هاست. جالب است بدانید که در برخی مواقع حتی ممکن است نسخه اندرویدی یک برنامه یا بازی قیمت کمتری نسبت به نسخه آی او اسی آن داشته باشد! ظاهرا توسعه دهندگان اپلیکیشن و بازی های موبایل هم تشخیص داده‌اند که چون کاربران آیفون ها هزینه زیادی صرف خرید آیفون می‌کنند، بنابراین باید هزینه بیشتری هم صرف استفاده از اپلیکیشن هایش کنند! اگرچه به طور کلی خرید اپلیکیشن های خارجی از اپ استور یا گوگل پلی استور برای ما ایرانی امکانپذیر نیست، اما به هر صورت گران تر بودن برنامه و بازی ها در اپ استور تعداد بیشتر اپلیکیشن های رایگان در گوگل استور نسبت به اپ استور از دیگر مزیت های اندروید نسبت به iOS و آیفون خواهد بود. 

 

 

مزیت اندروید نسبت به ایفون اپلیکیشن ها و بازی های رایگان بیشتر


مزیت چهاردهم: هزینه کمتر لوازم جانبی و تعمیرات


مزیت بعدی که گوشی های اندرویدی در مقایسه با آیفون های اپل دارند مربوط به قیمت مناسب تر لوازم جانبی آن ها و حتی هزینه تعمیراتشان می‌شود. به عنوان مثال یک شارژر اورجینال یا فابریک آیفون می‌تواند چند برابر شارژر اورجینال یک گوشی اندرویدی قیمت داشته باشد. همین روال برای قاب و گارد گوشی، گلس ال سی دی، هندزفری و دیگر لوازم جانبی هم صادق است. از سمت دیگر هزینه تعمیرات آیفون ها هم بالاتر از گوشی های اندرویدی خواهد بود چون عموما قطعات آیفون ها گران تر از قطعاتی حساب می‌شود که در گوشی های اندرویدی شاهد بکارگیری آن ها باشید.


این شرایط تقریبا همیشه صادق است و اینطور نیست که مقایسه ما مربوط به آیفون با یک گوشی میان رده اندرویدی باشد! طبیعتا قیمت ال سی دی یک گوشی میان رده اندرویدی باید از قیمت ال سی دی آیفون پایین تر باشد و این مسئله قابل درک و توجیه‌پذیر است، اما متاسفانه همیشه اینطور نیست و قیمت ال سی دی آیفون هایی که صفحه نمایش آن ها اندازه کوچک تر و رزولوشن کمتری نسبت به نمایشگر مشابه بکار رفته در یک گوشی اندرویدی ارائه می‌کنند هم گاها بیشتر از آن نسخه اندرویدی خواهد بود. بنابراین گران قیمت بودن قطعات و لوازم جانبی یکی از معایب اصلی برای افرادی است که آیفون خریداری می‌کنند و به طبق می‌توان آن را مزیتی برای اندروید محسوب کرد. 


مزیت پانزدهم: پشتیبانی از زبان فارسی


اگر خیلی با زبان انگلیسی آشنایی نداشته باشید، آیفون می‌تواند مشکلاتی برایتان به همراه داشته باشد چون این گوشی به طور رسمی از زبان فارسی پشتیبانی نمی‌کند. اما در سمت مقابل سیستم عامل اندروید قابلیت پشتیبانی از زبان فارسی را دارد و می‌توان خیلی راحت تنظیمات گوشی را در حالت فارسی بهینه کرد. کیبورد آیفون ها هم در حالت پیش فرض از زبان فارسی پشتیبانی نمی‌کند و برای تایپ کردن به زبان فارسی ملزم به استفاده از کیبورد عربی خواهید بود. البته روش ها و ترفند هایی برای رفع این مشکل وجود دارد که می‌توان در برخی نسخه های iOS از آن برای دور زدن این محدودیت استفاده کرد.

 

 

مزیت اندروید نسبت به ایفون پشتیبانی از زبان فارسی


 نتیجه‌گیری
همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به معرفی 15 مورد از مزیت های اندروید نسبت به iOS و آیفون پرداختیم. مجددا خاطر نشان می‌شویم که بدون شکل آیفون های اپل هم در مقایسه با گوشی های اندرویدی دارای مزیت و نقاط قوطی هستند و اینطور نیست که مدعی شویم اندروید و اسمارتفون های بهره‌مند از این سیستم عامل مطلقا از آیفون و iOS بهتر هستند. نظر شما در مورد گوشی های اندرویدی چطور است؟ آیا طرفدار اندروید هستید یا آیفون و آی او اس را می‌پسندید؟

 

    
 

نظرات

captcha Refresh

به این مطلب امتیاز دهید

تعداد کل امتیازات این مطلب 6

آخرین محصولات

خرید  باتری اصلی موبایل و شارژر اصلی و کابل
خرید شارژر کابل اصلی ایفون

برای اطلاع از آخرین تخفیف ها و جدید ترین کالاها عضو شوید