بستن

این مطلب را به دوست خود ارسال کنید

اطلاعات شما نزد جی اس ام باتری کاملا محفوظ می باشد

 

با توجه به پایان سال فروش بسته شده است 

از سفارش خوداری کنید 

 

شروع کار از 15 فروردین سال جدید

 در صورت لزوم 09383323434 می توانید تماس بگیرید

 

رفع مشکل شارژ نشدن گوشی موبایل با چند ترفند ساده

رفع مشکل شارژ نشدن گوشی موبایل با چند ترفند ساده
چکیده این مطلب : انتشار : 1398/10/09 0 نظر

اگر بنا به هر دلیل با مشکل شارژ نشدن موبایل خودتان رو به رو شده‌اید خیلی بی‌گدار به آب نزنید و این تصور را نداشته باشید موبایل شما یا شارژرتان خراب است. با انجام برخی مراحل و ترفند های خاص تقریبا در 90 درصد مواقع می‌توانید اختلال های حین شارژ گوشی های موبایل را برطرف کنید. در این مقاله می‌خواهیم در رابطه با روش های رفع مشکل شارژ نشدن گوشی صحبت داشته باشیم. بنابراین با جی اس ام باتری  همراه باشید

رفع مشکل شارژ نشدن گوشی موبایل با چند ترفند ساده

 

مشکل شارژ نشدن گوشی موبایل: مقدمه


شارژ نشدن گوشی واقعا آزاردهنده است. تصور کنید موبایل خود را با سیم شارژر به پریز برق وصل می‌کند اما نماد شارژ در آن ایجاد نمی‌شود و شارژ باتری دستگاه انجام نمی‌گردد! در این شرایط تکلیف چیست؟ اغلب کاربران در اینگونه مواقع یا نتیجه‌گیری می‌کنند که گوشی آن ها دچار مشکل شده و باید به تعمیرکار مراجعه کنند یا اینکه شارژر آن ها خراب است و می‌بایست از یک شارژ دیگر استفاده به عمل آورند. اگرچه احتمال ایجاد دو حالت نام برده شده وجود دارد اما اینطور نیست که همیشه همین روال برقرار باشد و این دو مشکل تنها چند مورد از احتمالات موجود هستند. خوشبختانه مشکل شارژ نشدن گوشی در اغلب مواقع با راه حل های ساده رفع می‌شود و نیازی به انجام تعمیرات سخت افزاری ندارد. 
شاید در بدترین شرایط شما مجبور به تعویض باتری گوشی خود شوید یا مدار پاور گوشی نیازمند تعمیر گردد. اما این دو حالت مربوط به بدترین شرایط می‌شوند و تقریبا در 90 درصد مواقع مشکل درست شارژ نشدن باتری موبایل ها با انجام چند ترفند ساده قابل رفع است. در ادامه این مطلب ما می‌خواهیم با روش ها و ترفند هایی اشاره کنیم که با استفاده از آن ها می‌توانید مشکل درست شارژ نشدن باتری گوشی های موبایل را رفع نمایید. سعی کنید مراحلی که شرح می‌دهیم را به ترتیب انجام دهید. به عنوان مثال ابتدا راه حل اول را با دقت انجام دهید و بعد از اطمینان از موفقیت آمیز نبودن آن وارد مرحله دوم شوید و همین روال را تا اتمام روش های نام برده شده طی نمایید. با جی اس ام باتری همراه باشید. 


قدم اول: اطمینان از سالم بودن پریز

 

اطمینان از سالم بودن پریز


در قدم اول و قبل از اینکه شارژر و گوشی خودتان را مورد بررسی قرار دهید باید از سالم بودن پریز برقی که شارژر به آن متصل شده اطمینان حاصل نمایید. شاید پریزی که از آن استفاده کرده‌اید قدرت برق رسانی خود را از دست داده باشد یا اصلا پریز تلفن باشد که کاملا شبیه به پریز برق است. به منظور تست این مسئله کافیست دوشاخه یک گجت الکترونیکی دیگر را به آن پریز وصل کنید و عملکردش را بررسی نمایید یا اینکه از یک فازمتر برای اطمینان از سالم بودن پریز و برق رسانی آن استفاده به عمل آورید. همچنین می‌توانید شارژر گوشی را به پریز دیگری هم وصل کنید و عملکردش را تست نمایید. اگر مطمئن شدید پریز سالم است و مشکل از سمت آن نیست باید از راه حل بعدی استفاده کنید. 


قدم دوم: اطمینان از سالم بودن شارژر
حالا نوبت به آن رسیده که از سالم بودن شارژر خود اطمینان حاصل کنید. جالب است بدانید در اغلب مواقعی که کاربران با مشکل شارژ نشدن گوشی مواجه می‌شوند، منشا مشکل با شارژر موبایل ارتباط دارد. شارژر هایی که این روز ها برای گوشی های هوشمند عرضه می‌گردند از دو بخش تشکیل شده‌اند که به ترتیب آداپتور و سیم شارژر نام دارند. این دو بخش در اغلب شارژر های امروزی قابل جداسازی خواهند بود و به صورت مجزا قابلیت تعویض دارند. بنابراین شما باید در این مرحله هر دو بخش شارژر موبایل خود را به خوبی تست کنید و از سالم بودن آن ها مطمئن شوید. 
برای انجام این تست بهتر است یک شارژر و سیم شارژر خوب که مطمئن هستید به درستی کار می‌کنند را در اختیار داشته باشید. این آداپتور و سیم شارژر می‌توانند برای گوشی دیگری باشند و لزومی مبنی بر سازگاری آن ها با گوشی شما وجود ندارد. ابتدا کل مجموعه شارژر گوشی خودتان را از پریز جدا کنید و شارژر گوشی دوم (B) خود را به آن وصل نمایید و سپس گوشی را به شارژر دوم (B) وصل کرده و وضعیت آن را بررسی نمایید. اگر شارژ باتری گوشی دوم بدون مشکل انجام شد، مطمئنا مشکل از سمت شارژر گوشی شماست. اما چطور بفهمیم که پریز شارژر مشکل دارد یا سیم  آن؟

 

 

 اطمینان از سالم بودن شارژر


ابتدا آداپتور شارژر را بررسی می‌کنیم. برای انجام این کار کافیست آداپتور شارژر را به سیم شارژر گوشی دوم وصل کنید و گوشی دوم خودتان را با آن به شارژ بزنید. اگر گوشی دوم شما شروع به شارژ شدن کرد، مطمئنا آداپتور شارژر سالم است و مشکلی ندارد اما اگر اختلالی در این بین به وجود آمد و شارژ باتری گوشی انجام نگرفت، مطمئنا آداپتور شارژ گوشی مشکل دارد و باید تعویض شود. برای بررسی عملکرد سیم شارژر هم باید دقیقا به شیوه مشابه عمل شود. بدین منظور کافیست سیم شارژر گوشی اصلی خودتان را به آداپتور شارژ گوشی دوم (B) متصل کنید و گوشی دوم را با استفاده از آن به شارژ بزنید. اگر پروسه شارژ با موفقیت انجام شود، بنابراین سیم شارژر سالم است اما اگر اختلال هایی در پروسه شارژ به وجود آید، مطمئنا سیم شارژر گوشی مشکل دارد. 


بنابراین با انجام تست های فوق می‌توانید وضعیت عملکرد شارژر گوشی خودتان که شامل آداپتور و کابل شارژر می‌شود را بررسی کنید. در اغلب مواقعی که کاربران با مشکل شارژ نشدن گوشی رو به رو می‌شود، آداپتور یا کابل شارژر موبایل آن ها دچار مشکل شده و با تعویض یکی از این دو قطعه یا هر دوی آن ها مشکل برطرف می‌شود. اگر مطمئن شدید که کابل شارژر و آداپتور آن سالم هستند اما باز هم گوشی با اتصال به شارژر به درستی شارژ نمی‌شود، از راه حل های بعدی که نام می‌بریم استفاده کنید. 


قدم سوم: اطمینان از کیفیت اتصالات
کابل شارژر موبایل شما با یک پورت USB به آداپتور شارژر متصل می‌شود و دقیقا به همین صورت سر دیگر کابل شارژر هم با توجه به مدل آن که می‌تواند از نوع میکرو یو اس بی (Micro USB)، یو اس بی تایپ سی (USB Type C) یا لایتنینگ پورت (Lightening Port) باشد، به گوشی وصل خواهد شد. اتصال خوب و با کیفیت این قسمت ها اهمیت بسیار بالایی در پروسه شارژ باتری دارد و چنانچه این اتصال با کیفیت لازم انجام نشوند، احتمال بروز اختلال در پروسه شارژ وجود خواهد داشت. برای اطمینان از این مسئله در قدم اول سوکت USB روی آداپتور شارژ و نرینه آن که بر روی کابل شارژر قرار دارد را بررسی کنید. 

 

 

اطمینان از کیفیت اتصالات


سعی کنید هر دو بخش را به استفاده از یک گوش پاک کن یا خلال دندان کاملا تمیز نمایید و مطمئن شوید گرد و غباری در این منافذ وجود ندارد. همچنین مطمئن شوید اتصال سوکت USB شارژر و کابل رابط آن به شکل مطمئنی انجام می‌گیرد. پس از اطمینان از این مسئله باید سمت دیگر کابل شارژر و سوکت اتصال شارژر روی گوشی را بررسی کنید. این بخش کار حساس تر از مرحله قبل است. ابتدا نرینه روی کابل شارژر را به خوبی تمیز کنید و مطمئن شوید که تغییر شکلی در آن به وجود نیامده باشد. سپس سوکت شارژ گوشی خود را بررسی نمایید و با یک خلال دندان داخل آن را تمیز نمایید. در صورتی که گرد و غبار و کثیفی در داخل سوکت شارزر گوشی وجود داشته باشند می‌توانند به عاملی برای بروز مشکل شارژ نشدن موبایل تبدیل شوند. 
در سوکت های شارژ نوع یو اس بی سی یک پین پهن و کم ضخامت در داخل سوکت شارژر گوشی تعبیه شده است که نباید جابجایی در آن ایجاد گردد. در برخی مواقع ممکن است کشیدن نادرست سیم شارژر یا جا زدن بد آن و اعمال فشار بیش از حد به سوکت شارژر گوشی سبب گردد که پین مذکور جابجا شود یا آسیب ببیند. بنابراین با دقت وضعیت پین نام برده شده را بررسی کنید و اگر مشاهده کردید که جابجایی در آن رخ داده است با یک خلال دندان دوباره آن را به حالت اولیه بازگردانید. حتما از اتصال مطمئن و مناسب سوکت شارژر گوشی و کابل شارژر اطمینان حاصل نمایید. اگر با انجام این اقدامات همچنان مشکل برطرف نشد، مراحل بعدی را طی کنید. 


قدم چهارم: ریستارت گوشی
تجربه نشان داده که ریستارت گوشی های موبایل می‌تواند در برخی مواقع به سادگی هر چه تمام تر مشکلات و باگ های آن را برطرف سازد. بنابراین از این روش برای رفع مشکل شارژ نشدن گوشی هم می‌توان استفاده کرد. توصیه داریم برای دستیابی به بهترین نتیجه ممکن، گوشی را فورس ریستارت (Force Restart) کنید.انجام این کار ممکن است با توجه به مدل موبایل شما به شیوه متفاوتی صورت پذیرد اما در اغلب گوشی ها با فشردن همزمان دکمه های پاور (Power) و کاهش صدا (Volume Down) و نگه داشتن آن ها برای چند ثانیه شاهد فورس ریستارت خواهید بود. 

 

ریستارت گوشی


به عنوان مثال در آیفون X برای فورس ریستارت دستگاه باید یک مرتبه دکمه افزایش صدا فشرده شده و پشت سر آن یک مرتبه دکمه کاهش صدا فشرده گردد و سپس دکمه پاور برای چند ثانیه نگه داشته شود. بنابراین برای آشنایی با نحوه دقیق فورس ریستارت گوشی خود جستجویی در اینترنت داشته باشید. قبل از اینکه گوشی را فورس ریستارت یا ریستارت معمولی کنید، اتصال آن به شارژر را متوقف نمایید. چند دقیقه به گوشی اجازه بدهید تا کاملا ریستارت و رفرش شود و سپس دوباره کابل شارژر را به آن وصل کنید. به احتمال زیاد مشکل برطرف می‌شود و شاهد شارژ شدن باتری گوشی خواهید بود. اگر این اتفاق رخ نداد باید از راه حل های بعدی استفاده کنید. 


قدم پنجم: آپدیت سیستم عامل
این احتمال وجود دارد که مشکل و اختلال هایی که در پروسه شارژ گوشی شما ایجاد شده ناشی از یک باگ نرم افزاری باشند و با نصب جدیدترین آپدیت های سیستم عامل برطرف گردند. بنابراین اگر آپدیتی برای گوشی شما منتشر شده و آن را نصب نکرده‌اید، هرچه سریع تر نسبت به نصب آن اقدام کنید. برای انجام این کار در گوشی های اندرویدی کافیست به مسیر Settings  بروید و به دنبال بخش Update باشید. این بخش عموما در منوی About گوشی های اندرویدی ارائه شده است. اگر آپدیتی برای گوشی شما منتشر شده آن را دانلود و بر روی دستگاه نصب کنید و پس از آن وضعیت شارژ شدن باتری موبایلتان را مورد ارزیابی قرار دهید.
اما در آیفون های اپل برای بررسی وجود آپدیت کافیست به مسیر Settings > General > Software Updates بروید. اگر آپدیتی برای سیستم عامل آیفون شما منتشر شده باشد در این قسمت برایتان نمایش داده می‌شود و با انتخاب گزینه Download and Install می‌توانید دستور دانلود شدن و نصب آن را صادر کنید. مدت زمان مورد نیاز برای دانلود و نصب آپدیت جدید بستگی به سرعت اینترنت شما و حجم آپدیتی دارد که منتشر شده است. منتظر باشید تا نصب آپدیت انجام شود و گوشی راه اندازی گردد. سپس دوباره گوشی را به شارژ بزنید و عملکردش را بررسی نمایید. اگر مشکل شارژ موبایلتان همچنان ادامه داشت از راه حل بعدی استفاده کنید. 


قدم ششم: فکتوری ریست
اگر هیچ کدام از روش های قبلی منجر به رفع مشکل شارژ نشدن گوشی شما نشدند، توصیه می‌کنیم یک مرتبه گوشی را فکتوری ریست کنید. در نظر داشته باشید که فکتوری ریست کردن گوشی های موبایل منجر به از دست رفتن تمام اطلاعات دستگاه و بازگرداندن تنظیمات آن به حالت پیش فرض کارخانه می‌شود. همچنین فلش کردن گوشی هم می‌تواند راه حل دیگری باشد که اگر جایگزین فکتوری ریست گردد، بازده بهتری را به همراه خواهد داشت اما چون فلش کردن گوشی ها کمی پیچیده‌تر از فکتوری ریست خواهد بود، سعی می‌کنیم در یک مقاله مجزا نحوه انجام آن در آیفون و گوشی های اندرویدی را برایتان شرح دهیم. 

 

 

فکتوری ریست


قبل از اینکه نسبت به فکتوری ریست کردن گوشی خود اقدام کنید بهتر است یک فایل بکاپ از محتوای فعلی آن تهیه نمایید تا اگر در آینده و بنا به هر دلیل تمایل به بازیابی اطلاعات خود داشتید با مشکل مواجه نشوید. برای فکتوری ریست کردن گوشی های اندرویدی کافیست به مسیر Settings > Back up & Reset بروید و گزینه Factory Reset را انتخاب نمایید و با انجام این کار موافقت به عمل آورید. برای انجام این اقدام در آیفون های اپل هم کافیست به مسیر Settings > General > Reset بروید و گزینه Erase all Content & Settings را انتخاب کنید و با حذف تمام اطلاعات گوشی موافقت به عمل آورید. 


انجام فکتوری ریست ممکن است چند دقیقه‌ای طول بکشد، بنابراین منتظر باشید تا این پروسه انجام شود. بعد از اینکه گوشی ریست فکتوری شد به صورت خودکار و درست مثل روز اولش راه اندازی می‌شود و شما باید مراحل مربوط به تنظیمات اولیه را طی کنید. اگر اکانت گوگل درگوشی اندرویدی شما فعال بوده یا اپل آیدی (Apple ID) در آیفونتان فعال بوده باید مشخصات آن را وارد کنید. وقتی گوشی کاملا بوت شد، آن را به شارژر وصل نمایید. به احتمال خیلی زیاد مشکل شارژ نشدن گوشی برطرف می‌شود. اگر اینطور نشد باید از روش ها و راه حل های بعدی استفاده کنید. 


قدم هفتم: اتصال گوشی به شارژر در حالت خاموش
یکی از ترفند های عجیبی که در خیلی از مواقع منجر به رفع مشکل درست شارژ نشدن باتری موبایل می‌شود مربوط به اتصال دستگاه در حالت خاموش به شارژر خواهد بود. در این روش که شاید بتوان از آن به عنوان یک راه حل موقت استفاده کرد کافیست گوشی خود را خاموش کنید و حدود یک دقیقه به آن فرصت استراحت بدهید. سپس کابل شارژر را به گوشی وصل کنید و هیچ یک از دکمه های فیزیکی موبایل را فشار ندهید و چند ثانیه منتظر باشید. مشاهده خواهید کرد که صفحه گوشی روشن می‌شود و پروسه شارژ باتری بدون مشکل آغاز خواهد شد. می‌توانید منتظر باشید که شارژ باتری دستگاه به صورت کامل انجام شود و سپس آن را روشن کرده و از موبایلتان استفاده کنید. 

 

اتصال گوشی به شارژر در حالت خاموش


قدم هشتم: تعویض باتری یا استفاده از شارژر همه کاره
اگر گوشی شما از آن دسته گوشی های اندرویدی که است از بدنه جداشدنی بهره می‌برد و باتری آن را می‌توانید شخصا جدا کرده و تعویض کنید، توصیه داریم حتما این کار را به عنوان یک راه حل در نظر بگیرید و تست نمایید. احتمال دارد که باتری گوشی موبایل شما عمر خود را کرده باشد و به همین دلیل کیفیت لازم را ارائه نکند و در پروسه شارژ آن مشکلاتی به وجود آید که برخی از این مشکلات مربوط به درست شارژ نشدن باتری می‌شوند. همچنین اگر باتری گوشی قابلیت جداسازی دارد می‌توانید از شارژرهای همه کاره هم استفاده کنید که امکان شارژ کردن باتری گوشی در خارج از بدنه آن را فراهم می‌کنند. البته باید اعتراف کرد که عموما اینگونه شارژر ها به مرور زمان منجر به افت کیفیت عملکرد باتری و کاهش بازده آن خواهند شد، بنابراین تعویض باتری یکی دیگر از بهترین آپشن های پیش رویتان خواهد بود که می‌تواند منجر به رفع مشکل شارژ نشدن باتری موبایل شود.


قدم نهم: مراجعه به تعمیرکار
اگر هیچ کدام از روش هایی که به آن ها اشاره کردیم منجر به رفع مشکل شارژ گوشی شما نشدند مطمئن باشید که با یک مشکل سخت افزاری رو به رو هستید و احتمالا خود باتری یا مدار پاور گوشی دچار اختلال شده است. از آنجایی که دسترسی باتری خیلی از گوشی ها بدون باز کردن قاب آن ها توسط تعمیرکار امکانپذیر نیست، بنابراین باید به نزد یک تعمیرکار با تجربه مراجعه کنید و از وی بخواهید که گوشی شما را باز کرده و مورد بررسی قرار دهد. در خیلی از مواقع تعویض باتری منجر به رفع مسئله می‌شود اما در برخی مواقع دیگر تعویض مدار پاور یا حتی فلت شارژ الزامی خواهد بود. 

 

مراجعه به تعمیرکار


جمع‌بندی
همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به معرفی روش ها و راه حل هایی پرداختیم که می‌توانید از آن ها برای رفع مشکل شارژ نشدن گوشی استفاده کنید. سعی کردیم به اصلی ترین راه حل هایی اشاره داشته باشیم که در این راستا قابل استفاده هستند و عموما بازده خوبی دارند و به احتمال بالا مشکل و اختلالت پروسه شارژ گوشی را برطرف خواهند کرد. اگر مطمئن شدید که مشکل سخت افزاری است، برای انجام تعمیرات به هر تعمیرکاری اعتماد نکنید و حتما از سرویس یک تعمیرکار خوب و با تجربه استفاده به عمل آورید. 

نظرات

captcha Refresh

به این مطلب امتیاز دهید

تعداد کل امتیازات این مطلب 3

آخرین محصولات

خرید  باتری اصلی موبایل و شارژر اصلی و کابل
خرید شارژر کابل اصلی ایفون

برای اطلاع از آخرین تخفیف ها و جدید ترین کالاها عضو شوید