بستن

این مطلب را به دوست خود ارسال کنید

اطلاعات شما نزد جی اس ام باتری کاملا محفوظ می باشد

 

با توجه به پایان سال  و جابجایی مجموعه فروش بسته شده است 

از سفارش خوداری کنید 

 

شروع کار اعلام خواهد شد 

 در صورت لزوم 09383323434 می توانید تماس بگیرید

 

هک کردن وای فای و راه های جلوگیری از آن

هک کردن وای فای و راه های جلوگیری از آن
چکیده این مطلب : انتشار : 1398/09/24 0 نظر

به نظر شما آیا واقعا امکان دارد که شخص سودجو یا هکر وای فای شما را هک کند؟ قصد هکر از انجام این کار می‌تواند چه باشد؟ اصلا از چه روش هایی می‌توان برای هک Wi-Fi استفاده کرد؟ در این مقاله می‌خواهیم به تمام این سوالات پاسخ دهیم و به طور جامع در رابطه با هک کردن وای فای و راه های جلوگیری از آن صحبت داشته باشیم. بنابراین با جی اس ام باتری همراه باشید

هک کردن وای فای و راه های جلوگیری از آن

به نظر شما آیا واقعا امکان دارد که شخص سودجو یا هکر وای فای شما را هک کند؟ قصد هکر از انجام این کار می‌تواند چه باشد؟ اصلا از چه روش هایی می‌توان برای هک Wi-Fi استفاده کرد؟ در این مقاله می‌خواهیم به تمام این سوالات پاسخ دهیم و به طور جامع در رابطه با هک کردن وای فای و راه های جلوگیری از آن صحبت داشته باشیم. بنابراین با جی اس ام باتری همراه باشید.

منظور از هک وای فای (Wi-Fi) چیست؟

 


قبل از اینکه وارد جزئیات شویم بهتر است روشن کنیم که اصلا منظور از هک وای فای چیست؟ به طور کلی هک شدن به معنای دسترسی غیرمتعارف و بدون مجوز به هر اطلاعات و سرویسی است که کاربران دیگر از آن استفاده می‌کنند. افراد سودجو با انجام این کار می‌توانند به مقاصد مختلفی دست یابند. برای مثال هک پسورد اکانت جیمیل شما می‌تواند منجر شود که ایمیل های شخصی شما توسط هکر قابل مشاهده شوند یا هک جزئیات کارت بانکی شما می‌تواند منجر به سوء استفاده از کارت و حسابتان گردد و به همین صورت هک کردن وای فای می‌تواند منجر به سوء استفاده از سرویس اینترنت وای فایی گردد که شما برای استفاده از ن پول پرداخت می‌کنید.
البته هک Wi-Fi فقط در سوء استفاده از حجم بسته اینترنتی شما خلاصه نمی‌شود بلکه در سطوح بالاتر می‌تواند دزدیدن اطلاعات کاربر یا حتی کاربرانی که به آن شبکه وای فای متصل شده بودند را هم در پی داشته باشد. بنابراین منظور از هک Wi-Fi این است که فرد ناشناس و سودجویی بنا به هر طریق بتواند به شبکه اینترنت وای فای شخصی شما چه در منزل، محل کار یا هر کجای دیگر دسترسی یابد و به هر شیوه ممکن است آن سوء استفاده به عمل آورد. متاسفانه انجام این کار توسط افراد سودجو امکانپذیر است و برخلاف تصور اغلب ما خیلی هم شایع محسوب می‌شود. 

 

 

منظور از هک وای فای (Wi-Fi) چیست


اما خوشبختانه روش هایی برای جلوگیری از این مسئله و هک شدن وای فای هم وجود دارند. شما با در نظر گرفتن این روش ها می‌توانید ریسک و احتمال هک شدن Wi-Fi خود را به حداقل مقدار ممکن برسانید و خیالتان از بابت دسترسی های غیرمجاز به شبکه وای فای و گجت های متصل به آن راحت شود. ما در ادامه این مطلب به معرفی چندین روش کارآمد خواهیم پرداخت که با در نظر گرفتن آن ها قادر خواهید بود که ضریب امنیت شبکه وای فای خود را افزایش داده و از سوء استفاده افراد سودجو و هکر ها در این راستا ممانعت به عمل آورید. بنابراین توصیه داریم با جی اس ام باتری همراه شوید. 


اصلی ترین اهداف هکر ها در هک کردن وای فای


عموما هکر ها با اهداف مختلفی سعی در هک کردن Wi-Fi خواهند داشت و اهداف یک هکر با توجه به مهارت و تجربه وی مشخص می‌شود. برخی از اصلی ترین این اهداف به شرح زیر هستند:


•    استفاده رایگان از Wi-Fi: شایع ترین و رایج ترین دلیل و هدف اغلب افراد سودجو در ازای هک کردن وای فای دسترسی به یک سرویس اینترنت رایگان و بدون هزینه است. تصور کنید همسایه شما بتواند رمز عبور شبکه Wi-Fi خانگی‌تان را به هر روش پیدا کند و به آن متصل شود و شما هم از این موضوع مطلع نشوید. در این شرایط وی قادر خواهد بود که به طور رایگان از سرویسی که شما برای بکارگیری آن پول پرداخت کرده بودید استفاده کند. این دلیل شایع ترین و مرسوم ترین دلیل اغلب افراد سودجو به منظور هک کردن Wi-Fi دیگران است.


•    در دست گرفتن کنترل سیستم و گجت های متصل به آن: اگر هکری که به شبکه وای فای شما نفوذ کرده کمی حرفه‌ای‌تر از افراد عادی باشد می‌تواند به سیستم شما و گجت هایی که به آن متصل شده‌اند از راه دور یا به صورت ریموت دسترسی یابد و حتی نسبت به کنترل کردن از راه دور آن ها اقدام کند. این موضوع می‌تواند بسیار ناراحت کننده باشد. به عنوان مثال تصور کنید هکری ضمن هک کردن شبکه وای فای شما بستری فراهم آورد که دائما از طریق لنز دوربین لپ تاپ یا موبایلتان در حال تماشا کردنتان باشد! اگرچه وقوع مسئله این چنینی بسیار نادر است اما غیرممکن محسوب نمی‌شود.
•    به سرقت بردن اطلاعات شما: در سطوح پیشرفته‌تر موضوع جدی تر خواهد شد و می‌تواند به مراتب آزاردهنده تر شود. متاسفانه خیلی از هک هایی که این روز ها توسط افراد سودجو انجام می‌شود با هدف دستیابی به پول همراه هستند. یک هکر حرفه‌ای در صورت نفوذ به شبکه وای فای شما می‌توانید اطلاعات شخصی‌تان را به تدریج به سرقت ببرد. عموما هکر ها سعی می‌کنند روی اطلاعات مهمی مثل اطلاعات ایمیل های اصلی کاربر یا اطلاعات بانکی وی تمرکز داشته باشند و این اطلاعات را به سرقت ببرند. در اینگونه مواقع ممکن است آسیب ها و خسارات جبران ناپذیری به قربانی ماجرا وارد شود. 


•    قطع کردن دسترسی شما: یک هکر اگر بتواند بعد از هک کردن وای فای شما به تنظیمات مودم دسترسی پیدا کند و رمز عبور و برخی دیگر از مشخصات آن را تغییر دهد، عملا دسترسی شما به سرویس وای فایی که برای آن پول پرداخت می‌کنید را متوقف خواهد کرد! انجام این مسئله هم امری امکانپذیر است و حتی دیده شده که هکر ها بعد از انجام این کار یا حتی قطع کردن دسترسی دیگر اکانت های کاربران (مثل فیسبوک، اینستاگرام و غیره) از آن ها باج‌گیری می‌کنند و مدعی می‌شوند که فقط در ازای پرداخت مقدار مشخصی وجه دسترسی کاربر به اکانت وی را آزاد خواهند کرد.
موارد فوق اصلی ترین اهدافی هستند که عموما هکرها با هک وای فای می‌توانند در سر داشته باشند. خوشبختانه امکان پیشگیری از وقوع تمام این مواد وجود دارد و واقعیت این است که پیشگیری از هک شدن شبکه وای فای کار سختی نیست و با در نظر گرفتن چند نکته امنیتی خاص امکانپذیر می‌شود. هرچقدر لایه های امنیتی بیشتری روی شبکه Wi-Fi شما فعال باشند، یک هکر هم دردسر بیشتری برای نفوذ به آن شبکه پیش رو خواهد داشت و همین امر کافیست که وی از هک شبکه شما صرف نظر کند.


روش های جلوگیری از هک وای فای 

 


اما چطور می‌توانیم با افزایش بستر و لایه های امنیتی ریسک هک شدن شبکه Wi-Fi خود را به حداقل برسانیم؟ خوشبختانه ترفند های خیلی ساده‌ای وجود دارند که با در نظر گرفتن آن ها قادر به انجام این کار خواهید بود. در ادامه به برخی از مهم ترین این ترفند ها و موضوعات اشاره خواهیم کرد.

 

 تغییر یوزرنیم و رمز پیش فرض مودم


ترفند اول: تغییر یوزرنیم و رمز پیش فرض مودم
زمانی که یک مودم خریداری می‌کنید برای دسترسی به پنل تنظیمات اولیه آن و اصطلاحا کانفیگ کردن مودم نیاز خواهید داشت که یک یوزرنیم و پسورد را وارد نمایید. این یوزرنیم و پسورد در حالت پیش فرض برای تمام مودم ها با عبارت admin تعریف می‌شود. یعنی کافیست در حالت پیش فرض برای ورود به منوی تنظیمات و کانفیگ مودم عبارت admin را به عنوان یوزرنیم و رمز عبور وارد کنید. همین مسئله می‌تواند به عنوان یک رخنه امنیتی در نظر گرفته شده و مورد سوء استفاده هکر ها قرار گیرد. به همین جهت همیشه توصیه داریم بعد از راه اندازی مودم خود و در اولین قدرم نسبت به تغییر این مشخصات وارد عمل شوید.
در غیر این صورت هر فردی که به شبکه وای فای شما متصل شود می‌تواند وارد تنظیمات مودم شده و هر تغییری که مد نظرش است را روی تنظیمات شما اعمال کند. به عنوان مثال حتی مهمان هایی که به منزلتان می‌آیند و به شبکه وای فای شما متصل می‌شوند هم قادر خواهند بود به همین طریق در تنظیمات شبکه وای فای منزلتان تغییر ایجاد کنند. پس ر اولین قدرم همیشه یوزرنیم و پسورد پیش فرض مودم که با عبارت admin تعریف شده را تغییر دهید. در نظر داشته باشید که این مشخصات هر بار با ریست کردن مودم دوباره به حالت پیش فرض و اولیه خود بازگردانده می‌شوند. 


ترفند دوم: استفاده از رمز عبور مناسب و سرویس WPA2
اگر دقت کرده باشید در بخشی که برای سیستم رمزنگاری مودم ها تعریف شده گزینه های متعددی تعریف شده است که کاربر می‌تواند نسبت به انتخاب آن ها وارد عمل شود. ضریب امنیت هر یک از این گزینه خا و حالت نسبت به دیگری متفاوت خواهد بود. توصیه داریم حتما از بین گزینه های این بخش آن موردی را انتخاب کنید که عبارت WPA2 را به همراه دارد. وجود این عبارت در حفظ امنیت مودم و جلوگیری از هک کردن وای فای از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. برخی از شرکت های ارائه دهنده سرویس اینترنت از کاربران خود می‌خواهند تا گزینه خاصی را در این بخش برای شبکه وای فای انتخاب کنند که این مسئله مشکلی ندارد چون شرکت IPS (ارائه دهنده سرویس اینترنت) سعی می‌کند بهترین تنظیمات امنیتی ممکن را برایتان قابل انتخاب سازد.
از سمت دیگر شما می‌توانید برای شبکه وای فای خود یک رمز عبور تعیین کنید. این رمز عبور بعد از انتخاب حالت امنیتی که در پاراگراف قبل شرح دادیم امکانپذیر می‌شود. اگر گزینه امنیتی را در این قسمت انتخاب نکنید، هیچ رمز عبوری برای شبکه وای فای شما تعیین نخواهد شد و در نتیجه هر کاربری فقط با روشن کردن وای فای گجت خود و انتخاب شبکه وای فای شما می‌تواند بدون نیاز به وارد کردن هیچ رمزی به آن متصل گردد. بنابراین حتما برای شبکه Wi-Fi خود یک رمز عبور مناسب ایجاد کنید. در ایجاد رمز عبور هم دقت داشته باشید که رمز های ساده بکار نبرید. رمز هایی مثل نام شما، شماره تلفن، شماره موبایل، ترکیب اعدادی مثل 0000، 2580 و غیره اصلا مناسب نیستند.
در انتخاب رمز عبور قوی و مناسب سعی کنید از ترتیب حروف، نماد ها و همچنین اعداد کیبورد استفاده نمایید و در تایپ حروف هم حتما از حروف بزرگ و کوچکم به طور ترکیبی استفاده به عمل آورید. انجام این کار سبب خواهد شد که رمز عبور وای فای شما غیرقابل پیش‌بینی شود و در نتیجه ریسک هک شدن آن و اتصال افراد ناشناس به آن کاهش یابد. پس استفاده از رمز عبور مناسب و همچنین انتخاب سرویس امنیتی (Security) خوب نظیر WPA2 از مهم ترین مسائلی هستند که باید در حین کانفیگ و راه اندازی اولیه مودم و شبکه وای فای خود به آن ها دقت داشته باشید تا ریسک هک وای فای را به حداقل برسانید.


ترفند سوم: آپدیت نگه داشتن فریمور مودم
شاید اصلا از این موضوع مطلع نباشید اما روی مدم شما هم سیستم عاملی نصب است که وظیفه برقراری ارتباط مناسب مابین بستر نرم افزاری و تنظیمات مورد نیاز کاربر را فراهم می‌کند. یعنی دقیقا مشابه با گوشی موبایل شما یا کامپیوتری که از آن استفاده می‌کنید، مودم هم یک بستر نرم افزاری دارد و هر بستر نرم افزاری هم نیازمند آپدیت یا به روز رسانی خواهد بود. عموما برای مودم ها به روز رسانی های امنیتی زیادی منتشر می‌شود و نصب این به روز رسانی ها منجر به تقویت ضریب امنیت مودم خواهد شد و از دسترسی افراد سودجو با استفاده از رخنه های امنیتی ترویج یافته جلوگیری می‌کند.

 

آپدیت نگه داشتن فریمور مودم


بنابراین برای جلوگیری از هک شدن وای فای خود سعی داشته باشید که همیشه فریمور و بستر نرم افزاری مودمتان را به روز و آپدیت نگه دارید. در اغلب مودم ها تنظیمات پیش فرض به گونه‌ای است که آپدیت ها به طور خودکار دانلود نصب می‌شوند اما در برخی دیگر از مودم ها احتمال دارد که انجام آپدیت ها به صورت دستی صورت پذیرد که در این حالت شما باید وارد تنظیمات مودم شده و نسبت به آپدیت دستی آن اقدام کنید. ضمن اینکه در خیلی از مودم ها هم امکان انتخاب مابین دو حالت آپدیت دستی و خودکار به کاربر داده می‌شود. پس برای افزایش ضریب امنیت مودم و شبکه وای فای حتما آپدیت هایی که برای فریمور و بستر نرم افزاری مودم منتش می‌شوند را نصب نمایید.


ترفند چهارم: پنهان سازی شبکه وای فای
یک روش جالب و کارآمد و البته ساده دیگر هم برای جلوگیری از هک کردن وای فای وجود دارد. بدین منظور کافیست نام مودم خودتان را از لیست وای فای های در دسترس پنهان سازید. نام مودم اصطلاحا با عبارت SSID شناخته می‌شود. عبارت SSID مخفف عبارت Service Set IDentifier است. شما در مراحل کانفیگ و راه اندازی مودم می‌توانید یک نام خاص یا SSID را برای آن تعریف کنید. نامی که در این بخش وارد می‌کنید در لیست وای فای های در دسترس هر گجتی که قابلیت اتصال وای فای آن متصل باشد نمایش داده خواهد شد. بدین ترتیب کاربران دیگر می‌توانند با مشاهده و انتخاب شبکه وای فای شما به آن متصل شده و از سرویس وای فای استفاده کنند.
پنهان سازی شبکه وای فای اقدامی است که به موجب آن نام شبکه Wi-Fi شما در لیست وای فای دیگر گجت ها نشان داده نخواهد شد! یعنی برای مثال اگر قابلیت وای فای گوشی روشن باشد و شبکه اینترنت شما هم در دسترس وی باشد، نام شبکه اینترنتتان در لیست وای فای گوشی نشان داده نمی‌شود. در اینگونه مواقع باید برای برقراری اتصال مابین مودم و گجتی که می‌خواهید به شبکه وای فای آن متصل شود از IP مستقیم استفاده کنید که نمی‌خواهیم وارد جزئیات مربوط به آن شویم اما در همین حد می‌گوییم که راه اندازی آن اصلا کار سختی نیست. پس یکی دیگر از روش های افزایش امنیت شبکه وای فای و جلوگیری از هک وای فای در پنهان کردن آن خلاصه می‌شود.


ترفند پنجم: کاهش رنج آنتن دهی وای فای
اغلب افراد به دنبال این هستند که رنج آنتن دهی مودم و شبکه وای فای خود را بیشتر کنند، اما طبیعتا هر چقدر شبکه وای فای و مودم شما منطقه وسیع تری را تحت پوشش قرار دهد، افراد و گجت های بیشتری هم قادر به شناسایی آن خواهند بود و در نتیجه احتمالا هک شدن آن هم بیشتر می‌شود. بنابراین ما توصیه داریم همیشه رنج آنتن دهی وای فای خود را به ویژه در مورد شبکه Wi-Fi خانگی و اداری محدود نمایید. 
بدین ترتیب افرادی که در خارج محدوده شبکه وای فای باشند نمی‌توانند آن را در لیست شبکه های در دسترس مشاهده کنند و ریسک هک شدن شبکه Wi-Fi به حداقل مقدار ممکن می‌رسد. برای محدود سازی آنتن دهی شبکه Wi-Fi می‌توانید از ابزارها و برنامه های مختلفی استفاده کنید. یکی از بهترین این ابزارها NetSpot نام دارد که از رابط بسیار ساده‌ای هم بهره می‌برد. پس با استفاده از این برنامه و محدودسازی رنج آنتن دهی شبکه ریسک هک کردن وای فای را به حداقل مقدار مکن برسانید. 


ترفند ششم: فعال سازی فیلترینگ MAC
هر گجتی که از قابلیت وای فای پشتیبانی می‌کند یک شناسه خاص و منحصر به فرد دارد که اصطلاحا به آن MAC گفته می‌شود. اما این مسئله چطور می‌تواند به کاهش ریسک هک شدن وای فای کمک کند و منجر به جلوگیری از بروز این مسئله شود؟ اغلب مودم ها این قابلیت را دارند تا تنظیماتی در آن ها اعمال شود که به موجب آن فقط با گجت های با شناسه خاص قادر باشند که به آن ها متصل شوند. به عنوان مثال تصور کنید شما همیشه لپ تاپ و گوشی خودتان را به مودم و وای فای منزل وصل می‌کنید و هیچ گجت دیگری ندارید که بخواهید به مودم و شبکه Wi-Fi متصل کنید.
در اینگونه مواقع کافیست که شناسه MAC گوشی و لپ تاپ خود را برای مودم تعریف نمایید و قابلیت MAC Filtering را فعال کنید. بدین ترتیب فقط به گوشی و لپ تاپ شما اجازه داده می‌شود که به شبکه وای فای منزل و مودم متصل شوند. دیگر گجت هایی که شناسه MAC متفاوتی دارند برای اتصال به وای فای ناموفق خواهند بود. بدین ترتیب هیچ فرد ناشناس و هکری نمی‌تواند لحظه‌ای هم به شبکه Wi-Fi شما متصل شود و از آن سوء استفاده به عمل آورد. پس استفاده از قابلیت فیلترینگ MAC یکی دیگر از بهترین روش های موج.د برای جلوگیری از هک وای فای است.
ترفند هفتم: از DNS متفاوت استفاده کنید
استفاده از DNS متفاوت نسبت به دی ان اسی که خود شرکت ارائه دهنده سرویس وای فای برایتان در نظر گرفته هم می‌توانید به افزایش ضریب امنیت شبکه Wi-Fi کمک کند. قصد نداریم خیلی وارد جزئیات تخصصی این مسئله شویم و فقط در همین می‌گوییم که DNS شرکت های بزرگی مثل گوگل که شامل اعدادی نظیر 8.8.8.8 یا 8.8.4.4 می‌شود می‌توانند در برخی مواقع بهتر از DNS اصلی مودم و شرکت ارائه دهنده سرویس اینترنت (ISP) عمل کنند. بنابراین می‌توانید از تغییر DNS پیش فرض مودم هم برای افزایش ضریب امنیت استفاده به عمل آورید. 


ترفند هشتم: عدم نصب برنامه و اپلیکیشن های مشکوک
یکی دیگر از روش های مهمی که می‌توانید با استفاده از آن از هک شدن شبکه وای فای خود جلوگیری کنید مربوط به دقت در نصب و انتخاب اپلیکیشن و نرم افزارها می‌شود. متاسفانه در خیلی از مواقع به سرقت بردن اطلاعات کاربران از طریق نصب برنامه های مخرب صورت می‌پذیرد. به عنوان مثال تصور کنید  یک برنامه مخرب یا اصطلاحا بدافزار (Malware) را از مرجعی ناشناس در گوشی یا کامپیورتان نصب کرده‌اید و این برنامه دارای کد های مخربی است که رمز عبور شبکه وای فای شما را در حین وارد کردن دریافت ذخیره می‌کند. سپس اطلاعات و رمز عبور وای فای برای هکر ارسال می‌شود و وی بدین ترتیب قادر به سوء استفاده از سرویس وای فای شخصی شما خواهد بود. موضوع زمانی بدتر می‌شود که بدافزار نام برده شده فقط به ذخیره پسورد وای فای اکتفا نکند و پسورد اپلیکیشن های دیگرتان از قبیل جیمیل یا سایت هایی که به آن ها مراجعه می‌کنید را هم ذخیره نماید و برای هکر ارسال کند!

عدم نصب برنامه و اپلیکیشن های مشکوک


ریسک هک شدن وای فای شما چقدر است؟


با توجه به توضیحاتی که ارائه کردیم کاملا مشخص است که میزان ریسک هک شدن شبکه Wi-Fi شما دقیقا با بستر و لایه های امنیتی ارتباط دارد که برای آن در نظر می‌گیرد. هر چقدر لایه های امنیتی بیشتری را برای محافظت از شبکه وای فای در نظر گرفته باشید، ریسک هک کردن وای فای هم کمتر می‌شود. اگر فقط به برخی از مواردی که در این مقاله به عنوان روش های افزایش امنیت Wi-Fi به آن ها اشاره شد توجه نمایید، تقریبا ریست هک شدن Wi-Fi شما به صرف درصد می‌رسد. تجربه ما نشان داده انجام این سه مورد (1. تغییر یوزرنیم و رمز پیش فرض مودم 2. ایجاد رمز قوی برای وای فای 3. پنهان کردن نام وای فای از دید عموم) تقریبا ریسک هک شدن شبکه وای فای را به 0 درصد می‌رساند. 


نتیجه‌گیری
همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به صحبت در مورد هک کردن وای فای و روش های جلوگیری از این مسئله پرداختیم. به هیچ عنوان هک Wi-Fi را ساده نگیرید و حتما به این موضوع به عنوان یک موضوع مهم و اساسی نگاه کنید. فراموش نکنید که هک شدن شبکه وای فای شما می‌تواند مشکلات بسیار بزرگی از قبیل به سرقت رفتن اطلاعات شخصی، به سرقت رفتن رمز عبور اکانت های مختلف و حتی حساب و کارت های بانکی را در پی داشته باشد. امیدواریم از این مطلب اختصاصی استفاده لازم را به عمل آورده باشید. 

 

نظرات

captcha Refresh

به این مطلب امتیاز دهید

تعداد کل امتیازات این مطلب 11

آخرین محصولات

خرید  باتری اصلی موبایل و شارژر اصلی و کابل
خرید شارژر کابل اصلی ایفون

برای اطلاع از آخرین تخفیف ها و جدید ترین کالاها عضو شوید