بستن

این مطلب را به دوست خود ارسال کنید

اطلاعات شما نزد جی اس ام باتری کاملا محفوظ می باشد

 

با توجه به پایان سال فروش بسته شده است 

از سفارش خوداری کنید 

 

شروع کار از 15 فروردین سال جدید

 در صورت لزوم 09383323434 می توانید تماس بگیرید

 

علت زود خالی شدن شارژ باتری گوشی و رفع این مشکل

علت زود خالی شدن شارژ باتری گوشی و رفع این مشکل
چکیده این مطلب : انتشار : 1399/11/06 0 نظر

یکی از مشکلات رایجی که خیلی از کاربران گوشی های اندرویدی و آیفون های اپل از آن گلایه می‌کنند مربوط به خالی شدن زود به زود شارژ باتری است . اما آیا راهی برای جلوگیری از خالی شدن باتری موبایل  وجود دارد؟ در این مقاله می‌خواهیم به ترفند های ساده و موثری اشاره داشته باشیم که برای مقابله با خالی شدن شارژ باتری گوشی بسیار موثر هستند. با جی اس ام باتری همراه شوید.

مقابله با خالی شدن شارژ باتری گوشی با چند ترفند ساده

 

مقدمه
طی چند سال اخیر پیشرفت های زیادی در سخت افزار گوشی های موبایل و قطعاتی مثل پردازنده، رم، صفحه نمایش و غیره آن ها به وجود آمده و خیلی از این پیشرفت ها سبب شده‌اند که قطعات سخت افزاری گوشی نیاز به مصرف انرژی بیشتر داشته باشند. به عنوان مثال صفحه نمایش گوشی های موبایل را در نظر بگیرید که نسبت به قبل بزرگ تر شده و رزولوشن آن ها افزایش پیدا کرده است. طبیعتا وقتی صفحه نمایش گوشی بزرگ تر باشد و وضوح بیشتری ارائه کند، مصرف شارژ باتری و انرژی آن هم بیشتر می‌شود. به همین صورت پردازنده گوشی ها و دیگر قطعات سخت افزاری آن ها هم بهبود کیفیت یافته‌اند و برای تامین انرژی آن ها نیاز به صرف  مقدار شارژ بیشتری از باتری وجود دارد. 
اما متاسفانه پیشرفتی در طراحی و ماهیت باتری گوشی های موبایل هوشمند به وجود نیامده و به نوعی ساختار این باتری ها همچنان مثل قبل است. باتری های لیتیوم یونی یا لیتیوم پلیمری که در گوشی ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، مثل دیگر قطعات سخت افزاری این گجت ها پیشرفت و ارتقاء قدرت نداشته‌اند و این موضوع سبب شده معضل زود خالی شدن شارژ اتری اسمارتفون ها پدیدار شود و تعادل مابین قدرت شارژدهی باتری و دیگر قطعات سخت افزاری گوشی تا حد زیادی بر هم بخورد. بنابراین این روزها خیلی از کاربران با مشکل زود خالی شدن شارژ باطری موبایل رو به رو هستند. اما خوشبختانه روش هایی وجود دارد که با استفاده از آن ها قادر به مقابله با زود خالی شدن شارژ باتری گوشی خواهید بود. 
در ادامه این مطلب می‌خواهیم به چند مورد از موثرترین روش هایی که می‌توانید از آن ها برای مقابله با این مشکل و معضل خالی شدن زود به زود مقدار شارژ باطری گوشی ها استفاده کنید اشاره داشته باشیم. سعی می‌کنیم به روش هایی اشاره کنیم که واقعا در عمل تاثیرگذار هستند و شما به عنوان کاربر با استفاده از آن ها بتوانید تفاوت کیفیت شارژدهی باتری گوشی را کاملا حس نمایید. روش هایی که نام می‌بریم هم در گوشی های اندروید و هم در آیفون های اپل قابل استفاده هستند. پس با در نظر گرفتن ترفند هایی که در این مطلب معرفی می‌کنیم بهترین بازده و کیفیت را از باتری موبایلتان دریافت خواهید کرد و توان شارژدهی آن را به حداکثر می‌رسانید. با جی اس ام باتری همراه شوید.   


1. حذف اپلیکیشن های پرمصرف


هر یک از اپلیکیشن هایی که روی گوشی شما نصب هستند مقداری از شارژ باتری را در بازه های زمانی مختلف مصرف خواهند کرد. هر چقدر یک اپلیکیشن بهینه تر طراحی شده باشد، مقدار مصرف شارژ باتری آن هم کمتر خواهد بود و اگر برنامه بهینه نباشد یا قابلیت های خیلی زیادی را ارائه کند، طبیعتا به مصرف انرژی بیشتری نیاز دارد و بدین ترتیب بخش قابل ملاحظه‌تری از شارژ باتری موبایل را مصرف خواهد کرد. بنابراین شناسایی و حذف این برنامه های پرمصرف یکی از بهترین روش هایی است که می‌توانید از آن برای بهبود کیفیت شارژدهی باتری گوشی و جلوگیری از زود به زود خالی شدن آن استفاده کنید. خوشبختانه هم در گوشی های اندرویدی و هم در آیفون های اپل امکان بررسی میزان مصرف شارژ اپلیکیشن های مختلف وجود دارد. 

 

حذف اپلیکیشن های پرمصرف


برای دیدن میزان مصرف شارژ اپلیکیشن های مختلف در اسمارتفون های اندرویدی کافیست به مسیر Settings > Battery بروید تا در بخش زیرین صفحه لیست اپلیکیشن های نصب شده روی دستگاه و میزان مصرف شارژ آن ها را ببینید. در آیفون های اپل هم برای دستیابی به این قابلیت باید به مسیر Settings > Battery بروید و از بخش زیرین صفحه به لیست برنامه های مختلف نشده شده روی گوشی دسترسی خواهید یافت. در این لیست میزان مصرف شارژ هر برنامه نشان داده می‌شود و با انتخاب هر یک از آن ها می‌توانید جزئیاتشان را مشاهده کنید. سعی کنید برنامه هایی که در این لیست مصرف انرژی بالایی دارند و نصب بودن آن ها بر روی گوشی زیاد حائز اهمیت نیست را از روی دستگاه حذف نمایید. انجام این کار یکی از موثرترین روش های مقابله با خالی شدن شارژ باتری گوشی است.


2. عدم اجرای تسک های سنگین و طولانی مدت


مقدار مصرف شارژ باتری گوشی شما دقیقا بستگی به نوع استفاده‌ای دارد که از آن به عمل می‌آورد. عوامل زیادی در این راستا موثر هستند. به عنوان مثال هر چقدر صفحه نمایش گوشی برای مدت زمان بیشتری روشن باشد یا پردازنده آن بیشتر درگیر آنالیز اطلاعات گردد، مقدار مصرف شارژ باطری هم بیشتر می‌شود. زمانی که شما تسک های سنگین را برای مدت زمان طولانی در گوشی اجرا کنید، به شکل قابل ملاحظه‌ای سرعت خالی شدن شارژ باتری هم افزایش پیدا می‌کند و این مسئله می‌تواند سبب شود شارژ باتری موبایلتان زودتر از آن چیزی که فکرش را می‌کنید تمام شده و نیازمند اتصال دستگاه به شارژ شوید. اما تسک های سنگین چه هستند؟
تسک های سنگین شامل هر اقداماتی می‌شوند که بنا به هر دلیل با انجام آن ها فرکانس کاری هسته های پردازشگر موبایل تحت فشار قرار بگیرد و مصرف انرژی پردازشگر افزایش یابد. اجرای طولانی مدت بازی های HD در گوشی یکی از اصلی ترین این تسک هاست که به شدت روی سرعت خالی شدن شارژ باتری موبایل تاثیر می‌گذارد. کسانی که برای مدت زمان های طولانی در گوشی بازی های سنگین را اجرا می‌کنند، همیشه با مشکل زود به زود خالی شدن شارژ باطری موبایل رو به رو خواهند شد. پس سعی کنید تا حد امکان از نصب و اجرای طولانی مدت تسک های سنگین در موبایل خود جلوگیری کنید. 


3. کاهش مدت زمان روشن بودن نمایشگر


صفحه نمایش گوشی ها اصلی ترین قطعه مصرف کننده شارژ باتری در آن هاست و همیشه تقریبا بیشتر از 50 درصد شارژ باتری توسط ال سی دی گوشی مصرف می‌شود. هر چقدر صفحه نمایش یک اسمارتفون بزرگ تر باشد و وضوح بیشتری را ارائه کند به انرژی و شارژ بیشتری هم نیاز خواهد داشت و هر چقدر صفحه نمایش گوشی برای مدت زمان بیشتری روشن باشد هم همین شرایط برقرار است و مصرف شارژ افزایش پیدا می‌کند. بنابراین یکی از موثرترین روش هایی که می‌توانید از آن برای مقابله با زود خالی شدن شارژ باتری گوشی استفاده کنید مربوط به کاهش مدت زمان روشن باقی ماندن صفحه نمایش می‌شود. اما چطور این کار را انجام دهیم؟

 

 

کاهش مدت زمان روشن بودن نمایشگر


برای انجام این کار سعی کنید در وهله اول تا حد امکان بدون دلیل صفحه گوشی خودتان را روشن نکنید و فقط زمانی که می‌خواهید از آن استفاده کنید نمایشگر دستگاه را روشن نمایید . از سمت دیگر و در وهله دوم همیشه بعد از اینکه کارتان با گوشی تمام شد، دکمه پاور (Power) آن را بفشارید تا صفحه گوشی به طور خودکار خاموش شود. خیلی از کاربران این کار را انجام نمی‌دهند و به قابلیت خاموش شدن خودکار نمایشگر گوشی تکیه می‌کنند که این امر منجر به روشن ماندن طولانی تر نمایشگر و مصرف شارژ بیشتر می‌شود. شاید تصور کنید این روش و ترفند در عمل بازده زیادی ندارد، اما در واقع یکی از موثرترین روش های مقابله با مشکل زود خالی شدن شارژ باطری در اسمارتفون هاست.


4. کاهش روشنایی صفحه نمایش


زمانی که مقدار روشنایی صفحه نمایش گوشی خودتان را زیاد می‌کنید، هر یک از ساب پیکسل ها و چراغ های LED نمایشگر باید شدت نور بیشتری را ارائه کنند و در نتیجه میزان مصرف شارژ باتری هر یک از آن ها هم افزایش می‌یابد. به همین دلیل است که همیشه توصیه می‌شود که برای کاهش مصرف انرژی باتری در گوشی های موبایل تا حد امکان نور صفحه نمایش را در کمترین مقدار تنظیم کنید و از قرار دادن آن در مقادیر زیاد خودداری نمایید. سعی کنید فقط در شرایط و مواقع خاصی که واقعا نیاز به نور بیشتر در ال سی دی گوشی وجود دارد، برایتنس (Brightness) آن را افزایش دهید و در حالت عادی آن را روی وضعیت متوسط یا کمتر باقی بگذارید. 
همچنین توصیه می‌کنیم تا حد امکان از قابلیت تنظیم خودکار نور صفحه نمایش استفاده نکنید چون در این حالت هم اغلب مقدار روشنایی نمایشگر در وضعیت بیشتر از حد مورد نیاز تنظیم می‌شود. ضمن اینکه وقتی این قابلیت فعال باشد، سنسور نور محیط گوشی هم دائما فعال و درگیر خواهد بود و اطلاعات دریافتی خود را به پردازنده ارسال و سپس پردازنده دستور تنظیم مقدار نور صفحه را به ال سی دی اعمال می‌کند که تکرار دائمی این پروسه خود به خود منجر به افزایش مصرف شارژ باتری خواهد شد. بنابراین همیشه از حالت دستی تنظیم شدت روشنایی نمایشگر استفاده کنید و مقدار روشنایی آن را روی حالت متوسط و کمتر قرار دهید. 


5. تعویض باتری


باتری های لیتیوم یونی و لیتیوم پلیمری به گونه‌ای هستند که با گذر زمان و با قرار گرفتن در سیکل های شارژ به تدریج بخشی از ظرفیت اصلی خودشان را از دست می‌دهند و این امر سبب می‌شود که به مرور زمان قدرت و کیفیت شارژدهی آن ها کاهش یابد. به همین دلیل است که همیشه باتری گوشی های نو و جدید قدرت شارژدهی بالایی دارند و بعد از چند هفته و ماه استفاده از دستگاه، افت کیفیت شارژدهی محسوسی در آن ها به وجود می‌آید. متاسفانه افت ظرفیت باتری های لیتیوم یونی و پلیمری بعد از یک مدت زمان خاص به حدی می‌رسد که آزاردهنده خواهد بود و کاربر کاملا متوجه می‌شود که باتری گوشی وی خیلی زود به زود شارژ خالی می‌کند. در اینگونه مواقع اصطلاحا گفته می‌شود که عمر مفید باتری گوشی تمام شده و تنها راه حل موجود در تعویض باتری خلاصه می‌شود. 

 

تعویض باتری


بنابراین اگر مدت زمان طولانی است که باتری گوشی موبایل خودتان را تعویض نکرده‌اید و احساس می‌کنید شارژ باتری گوشی به شدت زود خالی می‌شود، احتمالا عمر مفید باتری تمام شده و روش ها و ترفند هایی که نام می‌بریم خیلی موثر واقع نخواهند شد و بهترین راه حل برای شما تعویض باتری است. شاید سوال کنید که آیا راهی برای جلوگیری از بروز این مشکل و تمام شدن عمر مفید باتری های لیتیوم یونی و پلیمری وجود دارد یا خیر؟ در پاسخ باید بگوییم که متاسفانه بروز این مسئله به دلیل ماهیت باتری های لیتیوم ینی اجتناب ناپذیر است اما روش هایی برای کاهش سرعت بروز آن وجود دارند که سعی می‌کنیم در مقاله‌ای مجزا به طور جامع در مورد این مقوله صحبت داشته باشیم. پس تعویض باتری هم می‌تواند یکی دیگر از روش های مقابله با زود خالی شدن شارژ باتری گوشی باشد. 


6. استفاده از شارژر و سیم شارژر مناسب


متاسفانه یکی از مسائلی که خیلی از کاربران به آن بی‌توجه هستند مربوط به آداپتور شارژر و سیم شارژی می‌شود که از آن برای شارژ کردن باتری گوشی استفاده می‌کنید. به هیچ عنوان از سیم شارژر و آداپتورهای ارزان قیمت و بی‌کیفیت برای شارژ کردن باتری گوشی خود استفاده نکنید چون بکارگیری این قطعات می‌تواند از یک سمت منجر به شارژ بی‌کیفیت باتری موبایل شود و از سمت دیگر بنا به دلایل مختلف از قبیل انتقال نامناسب شارژ و نوسانات احتمالی به باتری گوشی آسیب بزند و منجر گردد که عمر مفید باتری خیلی زودتر از آن چیزی که باید تمام شود. همچنین توصیه داریم به هیچ وجه از شارژر دیگر گوشی ها که مشخصات متفاوتی دارند برای شارژ کردن باتری موبایل خودتان استفاده نکنید. در نظر گرفتن این موارد برای اینکه بهترین بازده را از شارژ باتری اسمارتفون خود دریافت کنید به شدت حائز اهمیت است. 


7. کاهش تعداد ویجت ها


یکی از قابلیت هایی که بیشتر در گوشی های اندرویدی مورد استفاده قرار می‌گیرد و طرفدار دارد مربوط به ویجت ها می‌شود ویجت ها در واقع میانبرهای خاصی هستند که شما می‌توانید آن ها را روی اسکرین های اصلی گوشی خود قرار دهید و بدین ترتیب خیلی سریع به برخی از اطلاعات خاص دسترسی یابید یا با انتخاب آن ویجت سریعا وارد اپلیکیشن آن شوید. به عنوان مثال ویجت آب و هوا یا همان Weather و ساعت از اصلی ترین ویجت هایی هستند که تقریبا در هر گوشی مورد استفاده قرار می‌گیرند. هر اپلیکیشن می‌تواند برای خود یک ویجت اختصاصی داشته باشد و کاربر هم می‌تواند ویجت آن برنامه را روی اسکرین گوشی قرار دهد. 

 

 کاهش تعداد ویجت ها


استفاده از ویجت ها شاید کاربردی باشد و از سمت دیگر منجر به زیباتر به نظر رسیدن ظاهر اسکرین های موبایل گردد اما متاسفانه هر ویجتی که روی گوشی فعال است، دائما به رد و بدل اطلاعات در پس زمینه موبایل می‌پردازد و بدین ترتیب بخشی از شارژ باتری گوشی را مصرف خواهد کرد. بنابراین هر چقدر ویجت های بیشتری روی موبایل شما فعال باشند، میزان مصرف شارژ باتری در گوشی شما هم افزایش پیدا می‌کند. با این تفاسیر  می‌توان اینطور نتیجه گیری کرد که کاهش ویجت ها یکی از روش های موثر برای مقابله با خالی شدن شارژ باتری گوشی است. این مسئله به ویژه در اسمارتفون های اندرویدی که ویجت های بیشتری داشته و امکانات شخصی سازی بالاتری را ارائه می‌کنند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار خواهد بود. 


8. محدودسازی فعالیت اپلیکیشن ها در پس زمینه


خیلی از برنامه هایی که روی گوشی موبایل شما نصب هستند به طور خودکار در پس زمینه گوشی فعالیت دارند و به رد و بدل اطلاعات می‌پردازند. به عنوان مثال اپلیکیشن واتساپ یا تلگرام یا اینستاگرام دائما در پس زمینه موبایل شما فعال هستند و اطلاعات خود را به روز می‌کنند. همین امر است که سبب می‌شود برنامه به محض اینکه شما یک پیغام جدید دریافت می‌کنید برایتان نوتیفیکیشن یا اعلان ارسال کند. درست است که فعال بودن اپلیکیشن هایی مثل اینستاگرام، تلگرام و واتساپ در پس زمینه گوشی کاربردی است اما گاها برنامه هایی می‌توانند دسترسی فعالیت در پس زمینه موبایل را داشته باشند که اصلا لزومی مبنی بر فعالیت آن ها در این بخش وجود ندارد!
شما با شناسایی دقیق دسترسی برنامه هایی که در پس زمینه موبایلتان فعال هستند و کنترل آن ها می‌توانید تا حد زیادی مصرف شارژ باتری گوشی را کاهش دهید. برای مدیریت عملکرد برنامه ها در پس زمینه آیفون های اپل کافیست به مسیر Settings > General > Background App Refresh بروید و از لیست ارائه شده برنامه هایی که تمایل ندارید در پس زمینه موبایل فعالیت داشته باشند را غیر فعال کنید. در گوشی های اندرویدی هم برای انجام این کار کافیست به مسیر Settings > Data Usage بروید و سپس هر برنامه را انتخاب کرده و در قسمت Background Data جزئیات آن را مشاهده کنید و در صورت نیاز با انتخاب گزینه ارائه شده در این بخش امکان فعالسازی آن برنامه در پس زمینه را نامقدور سازید. 
بنابراین یکی دیگر از بهترین روش هایی که می‌توانید از آن برای مقابله با خالی شدن باتری گوشی استفاده کنید مربوط به محدود سازی عملکرد اپلیکیشن ها در پس زمینه می‌شود. جالب است بدانید که با استفاده از این روش علاوه بر اینکه مصرف شارژ باتری گوشی کنترل می‌شود، مصرف حجم بسته اینترنتی شما هم تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند چون هر چقدر تعداد برنامه هایی که در پس زمینه موبایل فعالیت دارند کمتر شود، حجم داده های رد و بدل شده مابین آن ها و سرورهای برنامه هم کاهش می‌یابد و در نتیجه مصرف بسته اینترنتی شما هم کمتر می‌شود. 


9. آپدیت سیستم عامل

 

 

آپدیت سیستم عامل


زمانی که آپدیتی برای سیستم عامل گوشی موبایل شما چه در اندروید و چه در آیفون منتشر می‌شود، رفع باگ هایی را در بر خواهد داشت که برخی از آن ها می‌توانند به بهینه تر شدن بستر نرم افزاری گوشی و کاهش مصرف شارژ باتری کمک کنند. از این رو همیشه توصیه می‌شود که سیستم عامل موبایل خودتان را به روز و آپدیت نگه دارید و جدیدترین آپدیت هایی که برای سیستم عامل گوشی شما منتشر می‌شوند را روی آن نصب کنید. برای انجام این کار در گوشی های اندرویدی کافیست به منوی Settings > About > Updates بروید و در آیفون های اپل هم کافیست به مسیر Settings > General > Software Updates مراجعه داشته باشید. بدین ترتیب می‌توانید در صورت وجود آپدیت آن را دانلود و روی گوشی خود نصب کنید. در اغلب مواقع نسخه های رسمی و جدید سیستم عامل موبایل ها بهینه تر از نسخه های قبلی است و نصب آن ها می‌تواند در مقابله با خالی شدن شارژ باتری گوشی موثر باشد. 


10. آپدیت اپلیکیشن ها


همیشه سعی کنید اپلیکیشن های غیرضروری و پرمصرف را از گوشی خودتان حذف نمایید چون هر برنامه‌ای که روی گوشی نصب است می‌تواند خشی از انرژی باتری را مصرف کند. اما گذشته از این موضوع همیشه سعی داشته باشید که اپلیکیشن های نصب شده روی موبایل خودتان را هم آپدیت نگه دارید و اگر به روز رسانی برای آن ها منتشر شده، دانلود و نصب به روز رسانی را در دستور کار قرار دهید. چون آپدیت هایی که برای برنامه های مختلف و اپلیکیشن های موبایل منتشر می‌شوند شامل بهینه سازی هایی هستند که اغلب در مصرف شارژ و باتری گوشی تاثیرگذار خواهد بود. بنابراین سعی کنید برنامه های نصب شده روی موبایل خودتان را به روز نگه دارید و همیشه آن ها را به طور مرتب آپدیت کنید. این مسئله می‌تواند به کاهش مصرف شارژ باتری کمک کند.


11. قابلیت های اتصال غیر ضروری را غیر فعال کنید!


در هر گوشی موبایلی قابلیت های اتصال متعدد و متنوعی ارائه شده است که کاربران قادر به استفاده از آن ها هستند. برخی از اصلی ترین این قابلیت ها شامل قابلیت بلوتوث، وای فای، هات اسپات، موبایل دیتا و غیره می‌شوند. همه این قابلیت های کاربردی به واسطه قطعات سخت افزاری خاص قابل استفاده هستند و این قطعات برای عملکرد نیاز به مصرف انرژی و شارژ باتری دارند. پس هرچقدر قابلیت های اتصال بیشتری در گوشی شما فعال باشند، مصرف شارژ باتری هم افزایش پیدا می‌کند و غیر فعالسازی قابلیت های اتصال غیرضروری می‌تواند راه حلی برای مقابله با خالی شدن شارژ موبایل محسوب شود. 

 

 قابلیت های اتصال غیر ضروری را غیر فعال کنید!


همیشه سعی کنید در مواقع غیرضروری قابلیت های مثل وای فای و موبایل دیتا را غیر فعال نمایید و از فعال گذاشتن بلوتوث، هات اسپات و سایر قابلیت های این چنینی هم در موبایلتان تا حد امکان خودداری نمایید. همچنین سعی کنید در برخی مواقع که آنتن دهی گوشی ضعیف است یا بنا به هر دلیل نیازی به فعال بودن سیم کارت و شبکه آن ندارید، حالت پرواز (Airplane Mode) را فعال کنید. در این شرایط تلاش های گوشی برای برقراری ارتباط با شبکه سیم کارت متوقف می‌شود و بخشی از انرژی باتری که در حالت عادی صرف انجام این کار خواهد شد، ذخیره باقی می‌ماند. 


12. غیر فعال سازی سرویس لوکیشن (GPS)


همه گوشی های موبایل امروزی این قابلیت را دارند که از GPS یا همان موقعیت یاب پشتیبانی کنند. زمانی که شما لوکیشن یا موقعیت مکانی خودتان را در اپلیکشینی مثل اسنپ می‌بینید یا آن را در برنامه‌ای نظیر تلگرام با دیگران به اشتراک می‌گذارید، عملا از سرویس لوکیشن گوشی استفاده خواهید کرد. سرویس لوکیشن یک سرویس خوب و کاربردی است اما فعال بودن دائمی آن می‌تواند مصرف شارژ باتری موبایل را به طرز قابل ملاحظه‌ای افزایش دهد. بنابراین توصیه داریم تا حد امکان این قابلیت که با عنوان Location Services یا GPS شناخته می‌شود را فقط در مواقع ضروری مورد استفاده قرار دهید. 
همچنین سعی کنید دسترسی اپلیکیشن ها به این قابلیت را هم محدود نمایید و اجازه ندهید که هر برنامه‌ای قابلیت استفاده از این سرویس را داشته باشد. به عنوان مثال لزومی ندارد برنامه‌ای که اصلا نیاز به در اختیار داشتن موقعیت مکانی شما داشته باشد به این سرویس دسترسی یابد. با غیر فعالسازی سرویس لوکیشن یا محدود کردن آن می‌توانید به مقابله با خالی شدن شارژ باتری گوشی کمک قبل ملاحظه‌ای کنید. 


13. گوشی را خنک نگه دارید!


شاید برایتان عجیب به نظر برسد اما حرارت و گرما می‌تواند روی میزان مصرف شارژ باتری و خالی شدن آن در باتری های لیتیوم یونی و پلیمری تاثیرگذار باشد. اگر می‌خواهید شارژ باتری گوشی زود خالی نشود و عمر مفید آن افزایش یابد، از قرار دادن آن در معرض گرما و حرارت خودداری کنید. حتی برای جلوگیری از این مسئله توصیه می‌شود که مدت زمان اتصال گوشی به شارژر را هم کوتاه کنید چون پروسه شارژ کردن باتری گرمازاست و اگر برای مدت زمان طولانی ادامه پیدا کند گرمای زیادی توسط آن تولید شده و بدین ترتیب به باتری موبایل آسیب می‌زند. همچنین از قرار دادن گوشی در مکان هایی که تحت تابش مستقیم نور آفتاب هستند خودداری کنید. 

 

 گوشی را خنک نگه دارید!


پس همیشه سعی داشته باشید که گوشی خودتان و بدنه آن را خنک نگه دارید. یکی دیگر از نکاتی که توصیه داریم در این راستا به آن توجه داشته باشید مربوط به عدم اجرای تسک های سنگین در گوشی می‌شود. تسک های سنگین نه تنها می‌توانند در همان موقع منجر به افزایش مصرف شارژ باتری شوند، بلکه گرمای تولید شده پردازنده در هنگام آنالیز این تسک ها در دراز مدت می‌تواند مشکلاتی از قبیل کاهش عمر مفید باتری را هم در پی داشته باشد. پس برای مقابله با مشکل زود به زود حالی شدن شارژ باطری اسمارتفون ها بهتر است همیشه بدنه آن ها را خنک نگه دارید و از تماس طولانی مدت گوشی با گرما و حرارت جلوگیری نمایید. 


14. غیرفعالسازی نوتیفیکیشن ها و ویبره


تنظیمات گوشی های موبایل در حالت پیش فر به گونه‌ایست که اطلاع رسانی بی‌وقفه را در دستور کار قرار می‌دهند، یعنی اگر صفحه گوشی شما خاموش باشد و پیامی در تلگرام دریافت کنید یک اعلان روی صفحه گوشی نمایان خواهد شد و عموما این اعلان همراه با ویبره یا همان هشدار لرزشی بوده و منجر به روشن شدن صفحه نمایش دستگاه می‌شود. تکرار این پروسه می‌تواند منجر شود که شارژ باتری گوشی خیلی زودتر از آن چیزی که تصورش را دارید خالی شود. بنابراین با غیر فعالسازی قابلیت هایی مثل هشدار لرزشی یا غیر فعال کردن نوتیفیکیشن آنی اپلیکیشن ها (یا حداقل برنامه هایی که نوتیفیکیشن آن ها خیلی ضروری نیست) می‌توانید تا حد زیادی از مصرف شدن شارژ باتری گوشی جلوگیری کنید. نحوه دقیق غیر فعالسازی ویبره و نوتیفیکیشن ها در سیستم عمل گوشی های مختلف می‌تواند متفاوت باشد و عموما از طریق منویی تحت عنوان Notifications انجام می‌شود. 


15. استفاده از تصاویر پس زمینه سیاه رنگ (فقط در برخی گوشی ها)


یکی دیگر از ترفند های بسیار جالبی که می‌توانید در برخی گوشی ها از آن استفاده کنید و نتیجه جالبی هم دریافت نمایید مربوط به بکارگیری تصاویر پس زمینه سیاه رنگ می‌شود. این روش در گوشی هایی می‌تواند به کاهش مصرف شارژ باتری کمک کند که از صفحه نمایش آمولد (AMOLED) بهره‌مند هستند چون در این نوع پنل ها رنگ سیاه با خاموش بودن چراغ های LED ساب پیکسل های پنل نمایش داده می‌شود، در نتیجه زمانی که یک تصویر محتوای سیاه رنگ زیادی داشته باشد، عملا مصرف شارژ باتری از سمت نمایشگر به شدت کاهش می‌یابد و فقط بخش های رنگی تصویر در حال مصرف انرژی هستند. 

 

 

 استفاده از تصاویر پس زمینه سیاه رنگ (فقط در برخی گوشی ها)


پس اگر گوشی شما نمایشگر آمولد دارد می‌توانید با استفاده از تصاویر پس زمینه سیاه رنگ یا حتی استفاده از قابلیت هایی مثل Night Mode که هم در iOS 13 و هم در اندروید 10 به طور پیش فرض ارائه شده‌اند، میزان مصرف شارژ باتری دستگاه را به شدت کاهش دهید. شاید تصور کنید که استفاده از این قابلیت خیلی روی مصرف شارژ گوشی تاثیر ندارد اما باید بدانید که این مسئله در گوشی هایی که از پنل نمایشگر آمولد بهره می‌برند به شدت تاثیرگذار است و حتی می‌تواند توان شارژدهی باتری دستگاه را تا 1.5 برابر بهتر کند. خوشبختانه اغلب گوشی های جدید و رده بالای بازار از پنل های آمولد بهره می‌برند و این ترفند در آن ها برای کاهش میزان مصرف شارژ باتری قابل استفاده و تاثیرگذار است. 


16. عدم استفاده از لایو والپیپر و قابلیت Always On Display


روش آخری که به عنوان یکی دیگر از بهترین و موثرترین روش های ساده موجود برای مقابله کردن با زود خالی شدن شارژ باطری اسمارتفون ها پیشنهاد می‌کنیم به آن توجه کنید مربوط به عدم بکارگیری لایو والپیپر (Live Wallpaper) و همچنین عدم بکارگیری قابلیت هایی مثل "نمایشگر همیشه روشن" یا همان "Always On Display" می‌شود. لایو والپیپرها در واقع تصاویر پس زمینه متحرکی هستند که در گوشی های موبایل مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین قابلیت نمایشگر همیشه روشن هم قابلیتی است که به موجب آن برخی از اطلاعات گوشی از قبل زمان، تاریخ، ساعت و نوتیفیکیشن برخی برنامه ها دائما و در حالت خاموش بودن صفحه روی نمایشگر آن به تصویر کشیده می‌شود. استفاده از قابلیت های نام برده شده شاید جالب و جذاب باشند و ظاهری گوشی را زیباتر کنند اما متاسفانه بکارگیری آن ها منجر به افزایش مصرف شارژ باطری می‌شود. پس توصیه داریم برای مقابله با مشکل زود تمام شدن شارژ باتری تا حد امکان در گوشی های موبایل از دو قابلیت نام برده شده و موارد مشابه استفاده نکنید. 


جمع‌بندی
همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به معرفی 16 ترفند و راه حل ساده برای مقابله با خالی شدن شارژ باتری گوشی های موبایل پرداختیم. با استفاده از این روش ها می‌توانید تا حد زیادی از زود به زود تمام شدن شارژ باطری موبایل خودتان جلوگیری کنید. امیدواریم از این مقاله اختصاصی استفاده لازم را به عمل آورده باشید. 
 

نظرات

captcha Refresh

به این مطلب امتیاز دهید

تعداد کل امتیازات این مطلب 3

آخرین محصولات

خرید  باتری اصلی موبایل و شارژر اصلی و کابل
خرید شارژر کابل اصلی ایفون

برای اطلاع از آخرین تخفیف ها و جدید ترین کالاها عضو شوید